Mandag morgen lå det ti centimeter vann over parketten i auditoriet, og to pumper ble satt i sving for å tømme rommet for vann.
«Larvik» er et av de store auditoriene på skolen, og det rommet som ligger lavest i nybygget.

Vått piano

Da Tønsbergs Blad var innom i 12-tiden var vannivået under gulvet, men det var tydelige skader på parketten, og auditoriets piano er trolig skadet etter å ha stått delvis under vann. Statsbygg, som eier bygget og har en driftsavdeling på skolen, sto klar med en byggtørker som skulle startes etter at vannet var pumpet ut av kummen der vannet samlet seg.

Skal tåle mer

Byggeieren vet foreløpig ikke hva som har gått galt.

– Vi har ikke noen permanent løsning på dette. I første omgang pumper vi ut vannet og legger en pumpe i sluket for å hindre at dette skjer igjen, sier avdelingsdirektør Lars Hoberg i Statsbygg.

Han sier at bygget, som sto ferdig i august i fjor, skal tåle kraftigere nedbør enn den vi har hatt de siste dagene.

– Nedbørsmengdene har kanskje vært unormale i det siste, men ikke så unormale at slikt skal skje. Det må være en feil et sted, sier han.

LES OGSÅ: Har du sjekket kjelleren?

Granskning

Det kan være så mangt.

– Det blir det vanskelig å spekulere i. Det kan for eksempel være et underdimensjonert rør eller at det er tett et eller annet sted, sier Hoberg.

– Vi har satt i gang en granskning, og vil blant annet gå gjennom tegningene for å se om vi kan finne svakheter, sier han.

Det han er sikker på, er at parketten må legges på nytt.

– Den er helt bombesikkert ødelagt. Den må vi bare rive opp.

LES OGSÅ: Sender ut flomvarsel

Sånt som skjer

Rektor Petter Aasen tar ikke oversvømmelsen veldig tungt.

– Det er jo plundrete, og det er kostnader forbundet med det, men det er sånt som skjer, og det er ikke verre enn at det kan repareres, sier han.

– Jeg regner med at vi finner midlertidige lokaler til forelesningene som er satt opp her, slik at vi ikke trenger å avlyse noe.
Skolen flyttet inn i nybygget i august i fjor, og alt i alt er Aasen veldig fornøyd med bygget.

– Dette er et komplisert bygg, og ting kan skje. Bygget er krevende, men når det fungerer er det helt strålende. Jeg reiser en del rundt på andre skoler, og det er ikke mange som kan måle seg med det vi har, sier han.