Gå til sidens hovedinnhold

Tønsbergskolen søker uempatiske folk uten yrkesstolthet

For at barn skal ha et godt læringsutbytte på skolen, er relasjonen de har med de voksne, noe av det viktigste. Barna må være trygge på at de voksne er der for de når de trenger det og at de bryr seg.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

De trenger å bli tatt på alvor og å bli sett og hørt. Gode relasjoner er imidlertid ikke bare grobunn for et faglig utbytte, men kan også være en viktig faktor for at de har det bra og vil få det bra senere i livet. Med de riktige grepene og gode relasjoner, kan en gjøre en stor forskjell for et barn som har det vanskelig, i tidlig alder.

Gode relasjoner bygges imidlertid ikke på en, to, tre. Enkelte tilfeller krever at den voksne har mye tid og tolmodighet og har mye omsorg å gi. De relasjonene man kanskje må jobbe hardest for og bruke mest energi på er kanskje også de viktigste. Tid og energi til å drive relasjonsbygging blir imidlertid vanskeligere og vanskeligere å oppdrive i disse dager.

LES OGSÅ: Å avlyse eksamen er det eneste rettferdige!

Det er blitt utført store kutt i tønsbergskolen det siste året. På vår skole gikk vi ned 7,5 årsverk i løpet av sommerferien. Noe av dette er på grunn av et noe lavere elevtall, men det meste handler om økonomiske kutt. Jeg tør å påstå at pedagoger og fagarbeidere/assistenter generelt er folk som tar sin profesjon seriøst. De fleste av oss innehar tonnevis av omsorg og kunnskap som vi prøver å dele med og gi til barna. Vi yter det vi kan for at de vi jobber for hver dag, skal ha det så godt som mulig og lære så mye som mulig. Så hvis man fjerner noen av de ansatte, så prøver vi å ikke la dette gå ut over tilbudet. Vi kan ikke å bare «senke lista» og gjøre det halvveis. Det er ikke det vi er ansatt til å gjøre og barna fortjener rett og slett bedre.

Så hva får du da... når du har en haug med ansatte som gir mye mer enn hva de egentlig har kapasitet til, over en lang periode? Når man er færre mennesker til stede og allikevel prøver å gjøre jobben til den samme standarden?

LES OGSÅ: Elever blir bedt om å utpeke mobbere og rangere elever i klassen i ikke-anonyme undersøkelser

Slitne ansatte

Følgene jeg ser er stadig mer slitne ansatte. Med dette kommer et økende sykdomsfravær og sykemeldinger. Det påvirker selvfølgelig også både det faglige tilbudet vi klarer å gi til barna og deres relasjoner til de voksne. Vi ser mer krangling og utagering og sliter med å håndtere det på en god nok måte. Enkelte ansatte opplever også å bli utsatt for vold og trusler stadig oftere, noen daglig. Mange går også hjem med dårlig samvittighet fordi de føler at de ikke får gjort jobbes sin slik de ønsker.

«Jeg fikk ikke snakket med Mons om at bestemor døde i går», «jeg fikk ikke fulgt opp at Kari klaget på at hun var alene i friminuttet», «jeg har fortsatt ikke fått snakket med Charlotte om hvordan det går, nå som mamma er blitt syk»… Det er nemlig viktig for barna at vi vet om disse tingene, og at vi får snakket om det på skolen også.

LES OGSÅ: Skolene stenger ikke tidligere før jul

Jeg lurer på hvilke følger disse kuttene kommer til å få for Tønsberg og samfunnet generelt om fem, ti eller 20 år. Hvilke utgifter vil vi se innen psykisk helse, til sykemeldte, uføretrygdede osv. Vil vi se større problemer med ungdomsgjenger, rusproblematikk og kriminalitet? Kommer vi til å ha voksne igjen på skolen, som har tid og krefter til å være omsorgsfulle? Hvordan blir rekruteringen til lærer-/assistentyrket?

Hvor mye kunne vært unngått med en ekstra person rundt de elevene som så sårt trenger det og frebilsk roper om hjelp? Finnes det barn hos oss i dag som opplever å ikke ha det bra hjemme, som vi ikke får med oss? Ofte blir det sagt at vi som jobber i skolen har blant de viktigste yrkene i verden. Det føles bare ikke som at alle er helt enige i det akkurat nå.

LES OGSÅ: Engasjerte foreldre og barn overleverte brev til ordføreren: – Barna våre er lei seg og ønsker å hjelpe vennene sine

Veldig bekymret

Som verneombud på skolen og lærer generelt, er jeg veldig bekymret for situasjonen. Dette kan jeg rett og slett ikke stå inne for. Med den kursen vi holder nå, er det mange elever som vil ende opp med en skolegang som rett og slett ikke er god nok. Vi kommer garantert til å begynne miste dyktige og kunnskapsrike ansatte også, som ikke klarer å stå i en slik arbeidshverdag.

Det virker som at det som trengs i tønsbergskolen nå er en gjeng med uempatiske folk uten yrkesstolthet. Noen som klarer å la være å følge opp barn som ikke har det bra. Noen som klarer å ikke fikse opp i problemer etter friminutter osv. Som klarer å avfeie gråt og sende elever inn på plassen sin for å øve på bokstaver.

LES OGSÅ: Rådmannen hørte på foreldrene: – Forslaget får større konsekvenser enn først antatt

Og nei… disse problemene er ikke koronarelatert. Disse problemene handler om økonomi. Tønsbergskolen er lovet mindre penger neste år, så jeg ser ikke bare lyst på veien videre.

Men godt nyttår, da!

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.