SEIER: Rolf Sikveland (f.v.), Jan Henrik Mørkved og Petter Asheim i Skallevold vels trafikksikkerhetsgruppe var godt fornøyd med tønsbergpolitikernes vedtak om rundkjøringen ved Skallevoldstranda. Foto: Haley Aubert Barkovitch Les også Naboene jublet over støtten: – Vi håper på en ny løsning snarest
TETT SNØDREV: Tidvis var det tett snødrev denne tirsdagen, og det gjaldt å avpasse farten etter kjøreforholdene. Samtidig hadde brøytemannskapene mer enn nok med å holde veibanen så snøfri som mulig. Ikke alle bilistene forsto den sammenhengen, og ringte inn klager til veitrafikksentralen. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også Trafikkoperatør Fabian får klager når brøytingen går sakte: – Jeg slutter aldri å bli overrasket over folk
MÅ VENTE: - Vi må vente til våren før vi kan utbedre sykkelveien på Kilen, sier Trond Haugstad, seksjonsleder i Vestfold og Telemark fylkeskommune. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også – Livsfarlig, sa Tom etter at han stupte i asfalten: Forsøkt fikset, men det var ikke godt nok
SÅ LITE: Da politiet stanset sjåføren som kjørte denne bilen, var det fint lite han så framover. Han mistet førerkortet på stedet, og kan vente seg en større bot. Foto: Politiet Les også Politiet om den «blinde» bilisten: – Dette handler om liv og død
AVSLUTTER: Fjellsikringen av Holmenåsen på E18 sør for Sem må ta pause, fordi kulden gjør arbeidet umulig. I nordgående retning blir det fortsatt bare ett kjørefelt, fordi det ennå ikke er montert nett som kan fange issprang. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også Kulden bråbremser fjellsikringen langs E18: – I gang igjen når det blir mildere vær
FARLIG: Skallevold vel ønsker å stoppe de trafikkfarlige situasjonene i rundkjøringen hos dem. Foto: Privat Les også Se, her skjer det igjen: – Daglig opplever vi brudd på trafikkreglene
FRYKTER: Rolf Sikveland (fra venstre), Jan Henrik Mørkved og Petter Asheim mottok et nabovarsel fra fylkeskommunen om at rundkjøringen kan bli værende, nå frykter de fremtidsplanene for området. Foto: Haley Aubert Barkovitch Les også Velforeningen raser på Skallevold: – Marerittet fortsetter
RÅKJØRING: Mange bilister tråkker gasspedalen i bånn i Frodeåstunnelen, skriver Jan K. Akerholt. Foto: Per Gilding Les også Må vi ha alvorlige ulykker før politiet reagerer?
MÅ VENTE: Inntil markeringen i asfalten er frest bort, må bilistene forholde seg til 2+-feltet fra bunnen av Presterødbakken, selv om skiltet er flyttet 50 meter lenger bort fra rundkjøringen på Kilen. Foto: Vestfold og Telemark fylkeskommune Les også Nå er skiltet flyttet opp i bakken, men 2+-feltet gjelder fortsatt fra rundkjøringen
ENDRINGER: Nå er det bestemt at fartsgrensen i Solkilen endres. Foto: Knut-Erik Lahn Les også Snart kan du tråkke litt hardere på gassen her
SKUMMELT: I aldersgruppen 18–29 år sier hele 2 av 3 at de sjekker mobilen ofte eller innimellom når de kjører. Foto: Erlend Aas/NTB Les også Bryter du denne regelen, skal du virkelig få svi. Nå tredobles bota
IKKE IMPONERT: Annemor Solli kaller den nye løsningen i Presterødbakken like smidig som å forsøke å gå med beina i kryss. Men nå tar fylkeskommunen grep. Foto: Knut-Erik Lahn Les også Annemor (72) er en av mange som er smånervøse i Presterødbakken. Nå har bilistene blitt hørt: – Vi gjør hastetiltak
FARLIG: Arne Madsen mener det bare er et tidsspørsmål før det blir en ulykke fordi fartsgrensen er 60 km/t i dette området av Åsgårdstrandveien. Foto: Aleksander Limkjær Les også Arne er sjokkert etter at klagen hans ble avvist: – Kan ikke bare la disse farlige trafikkforholdene skure og gå
MOLBO-OPPLEGG: – Den brå overgangen fra rundkjøring til 2+-feltet i begynnelsen av Presterødbakken er en oppskrift på trafikkuhell, mener Kjersti Rykkje. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også Kjersti sjekket reglene for rundkjøringer, og er skremt av 2+-løsningen
FORVIRRING: Kommentarene om det nye 2+-feltet viser at det både er stort engasjement og usikkerhet om korrekt kjøremønster ut av rundkjøringen ved Presterødbakken. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også Leserne raser mot 2+, men noen legger skylden på bilistene
FARLIG: Arne Madsen flyttet i sommer inn i de nye boligene i Åsgårdstrandveien 402. Han mener det bare er et tidsspørsmål før det blir en ulykke fordi fartsgrensen er 60 km/t i dette uoversiktlig området av Åsgårdstrandveien. Foto: Aleksander Limkjær Les også Arne frykter en ulykke: – Folk må stå klare og løpe over når de har mulighet fordi bilene kommer så fort
TRANGT: En del av Kanalveien blir så smal på grunn av parkerte biler at møtende biler ikke kan passere hverandre. Nabo Laila Sahlsten mener dette skaper farlige situasjoner i trafikken. Foto: Emira Holmøy Les også Nabo fortviler over bilister som parkerer i veien og kjører på fortauet
LITE LYS: Allerede før barn og ungdom har nådd skolen om morgenen, slukkes gatelysene midt i november. Jan Olaf Gulbrandsen etterlyser både refleksbruk og senere slukking av lysene. Les også Jan Olaf reagerer på dette: – Det motsatte av trafikksikkerhet
MØRKLAGT: Gatelysene langs E18 mellom Gulli og Undrumsdal er ute av drift. Foto: TB-tipser Les også Mørkt og dårlig sikt på E18
TIL JUL: Slik kan det bli på denne E18-strekningen helt fram til jul, trafikk på to felt, inntil sikringen av den 800 meter lange fjellskjæringen langs Holmenåsen er ferdig. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også Må stenge lang E18-strekning: – Vi har valget mellom pest eller kolera
RYDDET: I forrige uke ryddet fylkeskommunen opp i treklyngen ved Ringshaugveien på Gauterød. Foto: Rune Bondal Les også Nå er problemtreet fikset: – Mange var redde, så da tenkte vi det var greit å fjerne greinene
RYSTET: Politiet er rystet over bilisten opptreden da han fikk motorstopp rett før en tunnel på E18. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også Da sjåføren gjorde dette, ble selv garvede politifolk rystet
Må skjære: – Dessverre må vi skjære i den nye asfalten for å få lagt ned nye kabler, sier Aage Tho. Foto: Pål Nordby Les også Må skjære i den nye asfalten for å legge kabler
VINTERDEKK: Tom Rune Orerød hos Dekk Team Stickler på Fokserød anbefaler å tenke dekkskift allerede nå på grunn av smittevernhensyn. Foto: Per Langevei Les også Tom Rune (44) med klar oppfordring – derfor bør du bytte til vinterdekk allerede nå
BER OM BLI HØRT: – Trafikken her i Peer Gynts vei er allerede for stor. Da kan den ikke også bli vei for det nye byggefeltet i Velleskogen, sier (f.v.) styremedlemmene Christoffer Johansen, Anette Wego Karlsen, Espen Sundheim og Anwar Aatif i Søndre Eik velforening. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også Naboene samler seg mot gigantutbyggingen: – Allerede altfor mye trafikk. Så vil noen påføre oss enda mer.
PASS PÅ! Politiet advarer mot å sykle rett i fotgjengerfeltet. Foto: Trygg Trafikk Les også Politiets klare råd får det til å koke på Facebook. Hva gjør du?
HER MÅ DU PASSE PÅ: Denne 60-sonen på Høyjordveien har gjort mange sjåfører til fotgjengere for lengre eller kortere tid. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også Flere tatt i fartskontroll
HØYERE FARTSGRENSE: Første skoledag ble det satt opp høyere fartsgrense i Ulvikveien på Husvik. Foto: Privat Les også Lars raser etter at de økte fartsgrensa første skoledag: – Ekstremt dårlig timing
FARLIG: Å passere andre mennesker på kloss hold i slik fart er livsfarlig, mener Fredrik S. Heffermehl. Han ble nesten truffet av en syklist. Foto: Ellen Johannessen Les også Morderisk idrett? Farlig sykkeltrening på offentlig vei er virkelig et problem
BER OM SIKKERHET: Tjøme-mannen Bjarne Holt Jacobsen er svaksynt og holdt på å bli nedkjørt akkurat der han står, der Korsholmveien munner ut i Østveien. Han har i brevs form bedt kommunen om å sørge for at det blir laget gangfelt over veien, og påpekt at veiarbeidet på stedet er en glimrende mulighet. Svaret fra kommunen synes han var svært skuffende, og lurer på om noen derfra egentlig har sett problemet med egne øyne. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også Her holdt Bjørn på å bli påkjørt: – Sjåføren bare skrek at det ikke var gangfelt. Men det burde det vært
AVGJØRENDE: Å ha vindusvisker som fungerer er avgjørende viktig når været er som denne søndagen. Det fikk en bilist på E18 merke, da den ene viskeren bare forsvant, og han måtte kjøre ut til siden. Det fikk konsekvenser for E18-trafikken. Bildet er tatt i en annen sammenheng. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også Bilist mistet en liten, men viktig del på E18. Det fikk store konsekvenser.
Les også Etter «fradrag» for feilmargin, var farten fortsatt høy nok til at mannen mistet førerkoret på E18
SAVNER HUMPER: I Bergsåsen er det ønske om flere fartshumper, for å bremse råkjørerne. Foto: Google Les også Ønsker fartshumper for å bremse råkjørere til barnehagen: – Stå sammen
Her i Føynveien satte noen opp fartshumper. De ble imidlertid fjernet noen dager senere. Foto: Sindre Øen Les også Her har de hjertet i halsen når råkjørerne kommer. Men å sette opp egne fartshumper, det får konsekvenser
«At denne overgangen skal ligge der som en flaskehals vil bli stadig mer uholdbart.» Les også Trenger ny løsning
Frank Solberg (til venstre) hjalp Anders Knutsen da han styrtet i husveggen og asfalten etter velt over fartsdumpen i Nordbyen. Foto: Håvard Solerød Les også Rema-Anders fikk et brutalt møte med sykkelhumpene: – Jeg husker lyden da hjelmen møtte veggen
EIK: Eik skole er en av tre tønsbergskoler hvor trafikksikkerhetstiltak skal gjennomføres nå. Foto: Even Berthelsen Les også Barn ved tre barneskoler får tryggere skolevei: – Målet er å ha det klart til skolestart
Fylkesvei: Virksomhetsleder Mona Bjune forteller at Færder bruker ti millioner på egne veier i år. På fylkesveier, slik som Østveien er, må de vente på fylkeskommunale midler. Les også Gang- og sykkelveien på Tjøme: – Det er klart, men vi må først søke fylkespenger