– Ro ned, kjør som folk – og slipp råkjørerne fram i påsketrafikken!

FLERE KONTROLLER: UP er ute med store mannskaper i påska, og de står både i veikanten og kjører sivile biler for å holde oversikten på veiene.

FLERE KONTROLLER: UP er ute med store mannskaper i påska, og de står både i veikanten og kjører sivile biler for å holde oversikten på veiene. Foto:

Dette hadde du ikke ventet å høre fra en UP-leder:

DEL

– Bedre å slippe fram de uvettige sjåførene, og slippe dem inn i køen igjen, enn at det oppstår farlige situasjoner i påsketrafikken.

UP-leder Terje Oksnes på Sør-Vestlandet er den som har sluppet den kontroversielle meningen i Haugesunds Avis (ekstern lenke), med den viktige tilføyelsen at det beste selvsagt er at verstingene skjerper seg.

UP-leder Øystein Krogstad i Sør-Øst politidistrikt er hørbart på håndfri telefon i UP-bilen når vi snakker med ham, og han erklærer seg fullstendig enig med sin kollega i vest. Likevel, Krogstad har et annet hovedbudskap til alle som i dette øyeblikket sitter på jobben og verker etter å komme seg av gårde til påskehytta:

– Ro ned, og kjør som folk!

En halv pølse

Hvor mye er det å spare på en stresset kjørestil, der det handler om å komme seg forbi bilene foran? Krogstad bruker et eksempel fra en cirka 15 mil lang strekning, der en Trygg Trafikk-ansatt la merke til at det bak ham var en kar som kjørte inn og ut av køen, som han avanserte bil for bil. Etter hvert ble han selv forbikjørt.

(Saken fortsetter under bildet)

FLERE KONTROLLER: Distriktsleder i UP Sør-Øst politidistrikt Øystein Krogstad ber folk om rett og slett å gjøre turen til påskehytta til en del av påskekosen. Og for dem som tenker at de skal komme ekstra kjapt fram, lover han flere fartskontroller.

FLERE KONTROLLER: Distriktsleder i UP Sør-Øst politidistrikt Øystein Krogstad ber folk om rett og slett å gjøre turen til påskehytta til en del av påskekosen. Og for dem som tenker at de skal komme ekstra kjapt fram, lover han flere fartskontroller. Foto:

– Da den TT-ansatte kom fram til en bensinstasjon, så han at råkjøreren sto ved bilen og spiste en pølse. Pølsa var halvspist. Det betyr at denne bilisten hadde kjørt inn like mye tid som det tar å spise en halv pølse, sier Krogstad.

– Derfor begriper jeg ikke hva folk stresser så voldsomt for, tilføyer UP-lederen, som forteller at politiavdelingen på hjul bruker ekstra ressurser i påska for å holde oversikten.

– Vi pleier å si til dem som ikke har sett oss, at UP har sett dem. Vi patruljerer særlig veiene til påskedestinasjonene, men jeg håper virkelig at vi får lite å gjøre. Det finnes bedre ting å bruke pengene på, enn å betale fartsbøter.

– Men folk vil gjerne fort fram på hytta, og nyte oppholdet der lengst mulig?

– Så hvorfor ikke gjøre tiden i bilen til en del av påskehyggen? Ha med en quiz for ungene, og niste og drikke til alle? Når vi skal kjøre langt pleier kona mi å lage nok niste og ha med sukkerfri brus. Da kommer vi fram med lavt blodsukker, mette og fornøyde.

Sinker i trafikken

– Men så har du sinkene som alltid havner fremst i køen, 10–20 kilometer i timen saktere enn fartsgrensen. Det kan være ganske irriterende?

– For det første, det er alltid bil nummer to i køen som skaper køen, fordi de ikke kjører forbi. For det andre, det går an å tenke at man er lite grann uheldig som havner i en slik kø, men man kommer fram, sier Øystein Krogstad, og gjentar oppfordringen:

– Slipp bilene bak deg forbi! Eller kjør ut! Noen ganger får vi telefon fra bilister som har en trailer helt oppe i bakre støtfanger. Da pleier vi å svare at de enten kan slippe dem forbi, eller kjøre ut og ta en kort pause.

– Egentlig, sier UP-lederen mens han selv ligger på E18, – egentlig er dette så enkelt at det er til å grine av. Planlegg turen! Må du tisse, ja, så stans og tiss! Kos deg i bilen!

UP skrev forelegg så blekket sprutet: – Forundret over at folk vil dytte penger inn i statskassa på denne måten

Artikkeltags