Og det er nettopp bompengene dine og mine som skal brukes til å løfte jernbanebrua nedenfor sykehuset i Tønsberg.
For lav
Brua i Halfdan Wilhelmsens allé er i dag for lav til at busser og lastebiler kan kjøre under.
Tønsberg kommune ønsker å styrke kollektivtrafikken forbi sykehuset, og også ledelsen ved sykehuset vil gjerne ha brua hevet for å lette vareleveringen.
Men moroa koster. Trolig vil prislappen for å løfte brua 100 centimeter bli rundt 48 millioner kroner, eller nesten en halv million kroner per centimeter.
Hevingen skal utføres til høsten med midler fra Tønsbergpakke fase én.
– Total galskap
Leder i Tyttebærløkka vel og Velforeningenes fellesråd i Tønsberg, Ulf Dahl, er ikke nådig når han omtaler planene om bruhevingen.
– Å bruke 48 millioner på å heve denne brua én meter, er total galskap og kan knapt være lovlig. Vi kunne heller spart pengene og avsluttet bompengeinnkrevingen tidligere, mener Dahl.
LES MER: Leder av velforeningen: – Total galskap
LES OGSÅ: Sykehuset: – Har ikke en fruktbar dialog
Kan ikke hoppe
– Toget kan ikke hoppe, så vi er nødt til å gjøre ganske omfattende arbeid på en strekning på rundt 300 meter for at stigningen ikke skal bli for bratt, sier Jan Magne Nakken i Jernbaneverket. Han er prosjektleder for Tønsberg-Barkåker-parsellen.
Da fristen utløp, hadde Jernbaneverket fått inn anbud fra Veidekke, AF Gruppen og Strøm Gundersen, men Nakken ønsker foreløpig ikke å si hvilke pristilbud som ligger på bordet.
I Stortingsproposisjon 38 fra 2002–2003 er det satt av 35 millioner kroner til trafikkløsninger rundt sykehuset. Det tilsvarer 48 millioner 2010-kroner.
LES OGSÅ: Slutt på lastebilsjåførenes hodepine
Til gangvei
Avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens vegvesen tror det er omtrent der prisen for bruhevingen havner.
– Vi regner 36–40 millioner kroner pluss moms og byggherrekostnader.
Hvis operasjonen blir rimeligere, ønsker veivesenet å bruke restmidler til å fullføre gang- og sykkelvei til Verdens Ende.
De foreslår også å utsette et større prosjekt i Nansetgata i Larvik i samme hensikt, men disse omdisponeringene ville ikke hovedutvalg for samferdsel og næring i Vestfold fylkeskommune være med på da de diskuterte saken onsdag.
I dag skal imidlertid fylkestinget gjøre det endelige vedtaket – også på om jernbanebrua i Halfdan Wilhelmsens allé skal heves med midler fra Tønsbergpakke fase én.