Bilister måtte redde folk fra å bli påkjørt av toget

Her kjører toget forbi overgangen ved Råstad stasjon med bommen oppe.

Her kjører toget forbi overgangen ved Råstad stasjon med bommen oppe. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Da den ene bommen over jernbanen ved Råstad stasjon ble stående oppe, måtte folk hindre bilister fra å kjøre ut på skinnene.

DEL

En bil fikk motorstopp under bommen ved Råstad stasjon ved Sandefjord i 12.30-tida torsdag. Da bommen gikk ned traff den taket på bilen, skriver Sandefjords Blad på sine nettsider.

Jeanett Mørk-Olsen var vitne til ulykken.

– Da jeg kom kjørende på vei til stallen for å stelle hesten min så jeg en liten bil stå fast under bommen. Utenfor sto fire ungdommer og klødde seg i hodet og lurte på hva de skulle gjøre. Bommen hadde laget en bulk i taket på bilen, forteller hun.

Mørk kjørte videre til stallen, og hørte like etterpå at toget kom.

– Jeg husker jeg tenkte at "nå håper jeg de har klart å fjerne bilen", forteller hun.

Ubevoktede bommer

Litt senere kom Jeanette Mørk -Olsen ned igjen til jernbanen. Da sto én bom nede og én oppe. Hun forteller at hun hadde sett en person fra Jerbaneverket ved bommene kort tid etter ulykken, men han hadde kjørt av gårde igjen.

– Bommene sto ubevoktet i cirka en og en halv time mens den ene bommen sto opp og den andre ned. En venninne av meg måtte hindre biler i å kjøre ut på skinnegangen, og det kjørte fire tog forbi stedet mens vi sto der. Det dannet seg lange køer på stedet, sier hun.

LES OGSÅ: Nå går det fortere på dobbeltsporet

Ikke grindvakter

Kommunikasjonssjef Trude Isaksen i Jernbaneverket sier at ungdommene som hadde fått motorstopp, fikk hjelp av betjentene på Råstad stasjon med å fjerne bilen som sto under bommen.

– Da vi fikk meldingen om uhellet sendte vi straks ut folk for å få bommen reparert. Klokka 14 fikk vi tilbakemelding om at alt var i orden igjen, sier hun.

I tidsrommet mellom klokka 12.30 og 14, mens den ene bommen sto oppe, gjorde Jernbaneverket tiltak for å forhindre ulykker.

– Vi ga togførerne ordre om å stoppe opp foran jernbaneovergangen, tute og kjøre forsiktig forbi i ti kilometer i timen. I tillegg blinket det rødt fra bommene da tog kjørte forbi. Hadde ikke lysene virket, ville vi i tillegg hatt grindvakter ved stedet. Dette er vanlige prosedyrer, sier Isaksen.

LES OGSÅ: – Bygg Vestfoldbanen først

Artikkeltags