Bare sør i Vestfold må Statens vegvesen gjøre utbedringer på over 50 steder etter de storenedbørsmengdene .

– Nå må vi reparere veiene, gjøre dem framkommelige og trygge, sier byggeleder Jan Arvid Førland i Statens vegvesen til Sandefjords Blads nettutgave.

– Det er arbeidsomt, og det kommer til å koste en del penger. Kostnadene kan fort komme opp i én million kroner. Det er midler vi må ta fra annet arbeid vi skulle ha gjort, blant annet tiltak for å sikre veiene

Sjekket omfanget

I forrige uke ble mange veier rammet. Den største skaden skjedde på riksvei 312 fra Sem til Andebu, men dette ble raskt utbedret.
I Kodal-området er det flere betydelige skader. Da Sandefjords Blad snakket med Førland tirsdag var han ute og sjekket skadene med egne øyne.

– Dette er ingen vanlig høstflom. Mange steder har jorda blitt helt mettet av alt vannet, og så blitt ustabil. Vi jobber for fullt nå. Men den bløte jorda gjør det vanskelig for oss, sier Førland.

LES OG SE BILDER: Store vannmengder skapte problemer

Han håper at de har kommet et langt stykke på vei om to uker. Åtte-ti mann fra NCC og Carl C. Fon er i sving.

– Vi reparerer og prøver å finne årsak til skadene. I første omgang utbedrer vi skadene og fjerner vanntilførsel så godt vi kan. Vi gjør ingen store ting nå. Vi må gjøre veiene trygge igjen først, sier Førland.

LES OGSÅ: «Innsjø» på Semslinna

Ikke farlig ved E18

Ved E18 like nord for avkjøringa til Sandefjord oppsto det natt til onsdag en overflateavskalling med jord. Førland sier at det ser verre ut enn det er.

– Det er ingen faremomenter i det. Hele jordet skal snart bli ny vei, så vi vurderer om vi skal utbedre skaden eller la være. Hvis det ikke er nødvendig, vil vi ikke bruke penger på det, sier Førland.

Klimaforandringene vil ha betydning for veibygging i framtida. Vegvesenet har et eget utvalg som jobber med nettopp dette.

Man kan for eksempel legge større rør eller forsterke værelager, sier Jan Arvid Førland.