Sorgasme ble for sterk for Vinmonopolet

«Sorgasme» er en naturvin fra La Sorga. Vinprodusenten er kjent for sin naturvin og friske og humoristiske etiketter. Denne ble litt i overkant for Vinmonopolet som ikke ville ha den i nettbutikken sin.

«Sorgasme» er en naturvin fra La Sorga. Vinprodusenten er kjent for sin naturvin og friske og humoristiske etiketter. Denne ble litt i overkant for Vinmonopolet som ikke ville ha den i nettbutikken sin.

Av

Alkoholprosenten var innenfor, men etiketten ble for sterk.

DEL

(Nettavisen) – Dette er jo helt idiotisk. Ingen mindreårige får gå på Vinmonopolet likevel, så hva er poenget, sier matblogger Helle Øder Valebrokk til Nettavisen.

sin blogg skriver hun om naturvinen «Sorgasme» fra vinprodusenten La Sorga, som nå er fjernet fra Vinmonopolet.

Valebrokk sier at vinprodusent La Sorga og Antony Tortul er en svært kjent naturvinprodusent, og vinene er å finne på mange restauranter i Oslo.

– La Sorga er også kjent for å ha spesielle etiketter med mye humor, sier Valebrokk.

Utfordrende positur

«Sorgasme» ble altså litt for mye for Vinmonopolet, som nå har stoppet den.

– Etiketten på produktet som er stoppet for salg viser en kvinne i en svært utfordrende positur. Vår vurdering er derfor at dette produktet ikke er i henhold til Markedsføringslovens § 2. Med den nåværende etiketten ble derfor produktet stoppet for salg, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet til Nettavisen.

Der står det: «Annonsør og den som utformer reklame, skal sørge for at reklamen ikke er i strid med likeverdet mellom kjønnene, og at den ikke utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann».

Valebrokk peker på at Vinmonopolet allerede har kvinnerumpe på sine vinflasker, og forteller at diskusjonen om Sorgasme nå går i vinfora.

– Fikk seg sikkert en god latter

John Sonnichsen i vingrossisten Vin John, sier at det først og fremst er kjedelig for dem som gledet seg til å bestille noen flasker Sorgasme fra Vinmonopolet. Selv tar han det med godt humør.

– Det er jo en frisk etikett. De fikk seg sikkert en god latter oppe på Vinmonopolet, sier han lattermildt til Nettavisen.

Han sier at det var snakk om cirka 36 flasker, og at vinen er populær hos flere restauranter, så det er ikke problem å få omsetning på dem.

– Det er en vin som det kommer ganske få flasker av til landet hvert år. Vi snakker om et par hundre flasker, og den er veldig populær, sier Sonnichsen.

Artikkeltags