Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Årets interiørtrender

Annonse fra Bohus varehuset

Snart nytt år - og nye muligheter til å friske opp hus og hjem! Elisabet Jacobsen slår et slag for at tønsbergenserne blir enda tøffere på interiørfronten i 2016.

Bohus Andreas Andresen Tønsberg

Vi hjelper deg gjerne med å friske opp hus og hjem inn i det nye året. 5000 m2 er fylt opp med møbler og interiør for at du kan skape din personlige stil, energi og lun stemning. Velkommen innom varehuset!

Adresse: Kaigaten 2

Åpningstider: Mandag-fredag 10-19. Lørdager 10-16.

Er du glad i å pusse opp hjemme - eller bruke penger på nye møbler og annet interiør? Folk i Tønsberg er langt ifra alene. Visste du at vi bruker 60 milliarder på oppussing hvert eneste år? Ifølge undersøkelsen utført av TNS Gallup på vegne av Enova, har 56 prosent av husholdningene konkrete planer om å oppgradere boligen i løpet av de neste tre årene.

Elisabet Jacobsen fra Tønsberg har jobbet som selger i byens Bohus-varehus i ti år og vet å sette pris på møbler og interiør som frisker opp hjemmet. I leiligheten til henne og mannen er det ikke noe som heter less is more. – Jeg elsker alt som har med farger, fine stoffer og tekstiler å gjøre. Neste år håper jeg folk i Tønsberg tør å gå for noe annet enn det naboen har, sier hun med et stort smil.

Bli med på fargefesten!

Det samme mente interiørekspert Halvor Bakke da han gjestet varehuset under "Damenes Aften" i slutten av oktober. Hvor mye mer gøy er det ikke å gå for noe du liker fremfor å kopiere naboen? Ifølge Elisabeth er det perfekt at man nå kan velge det man føler for - enten det er "in" akkurat nå eller ikke.

– Nylig hadde jeg en kunde som falt pladask for en oransje sofa. Hun mente at hun heller måtte velge noe grått, men det er akkurat der vi må skjerpe oss. Liker du en knallfarge, så går du for den! fortsetter den engasjerte møbelselgeren.

Vi følger henne rundt i varehuset. Det bugner av friske farger. Årets farge er blå, og det finnes utallige nyanser, så her garanterer vi at du finner noe du liker. De fire elementene vann, luft, jord og ild går fortsatt igjen på det meste av møbler og interiørartikler.

Unge velger velur

På sofafronten kan du også velge og vrake i ulike tekstiler som ull, syntetisk og velur. Ekstra gøy synes Elisabet det er at de unge i hjembyen har kastet seg på velurtrenden. – Det gir meg gode minner til egen barndomstid på 70-tallet. Velur er veldig populært blant tjueåringene, forklarer 45-åringen der hun sitter i nettopp en flott spisesofa/sittebenk i velur. Den står definitivt på hennes egen ønskeliste (se video øverst i artikkelen!). Modulbaserte møbler kommer også til å prege neste års interiørtrender. Det være seg alt fra sofa og til veggpynt.

Liker du det ekstra mykt og deilig hjemme, kan du glede deg over lekre puter, pledd og annen pynt i stoffer som silke og pels. Detaljer i kobber vil sette en ekstra prikk over interiør-i'en. Her kan du også balansere mellom røffe farger som svart og sølv eller dusere varianter i pastelltoner. Det er bare å glede seg til et nytt og inspirerende interiørår!

Innholdsmarkedsføring: Dette innholdet er ikke produsert av redaksjonen, men er betalt av annonsør.

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet