Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tønsbergs trendy bydel

Annonse fra Selvaag

Med nye leiligheter, kaffebarer og butikker, blir det stadig mer attraktivt å flytte til Kaldnes Brygge - og det er fortsatt mye spennende som gjenstår!

Kaldnes Brygge

* En forlengelse av Tønsberg sentrum hvor antall boenheter er doblet i byen. Fortsatt gjenstår halvparten av det som er planlagt av utbygging på Kaldnes Brygge, så det er mye spennende som skjer i årene fremover!

* En god bomiks av unge og eldre. Her finner du leiligheter som passer dine behov og din lommebok. Sjekk ut informasjon rundt prosjektene og området her!

* Visste du at biltrafikken har gått ned i Tønsberg sentrum med utbyggingen på Kaldnes Brygge? Stadig flere tar beina fatt eller hopper på sykkelen når de skal på jobb. Med gangbroen og sentral beliggenhet er det mye lettere å være miljøvennlig.

Det har aldri vært mer byggeaktivitet på Kaldnes. Stadig popper det opp nye leiligheter eller kafeer langs Kaldnes Brygge i landets eldste by. Tønsbergs nye bydel tiltrekker seg unge og eldre i skjønn forening. Hedda Enger (24) stortrives som servitør på trendy Kverneriet. I sommer var det ofte lange burgerkøer.

– Jeg synes selvfølgelig området har fått et stort løft med restauranten vår. Vi er blitt veldig populære, sier Tønsberg-jenta og smiler, før hun legger til: - De mange nye byggene og leilighetene gjør at folk vil flytte hit. Det blir mer attraktivt å bo på denne siden.

– Ryktene skal ha det til at det skal komme den "nye brygga" her, fortsetter restaurantsjef Camilla Kjølberg (23) og peker oppover fra restauranten. - Og så er det veldig fint å sitte på denne siden av bryggen og kunne se over til den andre siden.

Doblet antall boenheter

Kollegene er enige om at Kaldnes Brygge er den nye, hippe delen av Tønsberg. Miksen av bolig, næring og parkområder er oppskriften på et godt bymiljø. Rune Thomassen, som er daglig leder i Selvaag Vestfold, har jobbet med prosjektet i ti år. Han er så langt veldig fornøyd med utviklingen, nå som femti prosent av utbyggingen på Kaldnes Brygge er nådd.

– Siden vi startet har vi doblet antall boenheter i Tønsbergs historiske sentrum. Det er en god start, sier Thomassen. – Dette er det eneste stedet i Tønsberg du kan bygge ut i moderne form, uten å berøre den historiske delen av byen. Men det er mye godbiter som gjenstår for dem som skal flytte hit, fortsetter han.

God bomiks av eldre og unge

Den typiske kjøperen er enslige eller par under tredve over. Eller par og enslige over femti år. Her kan du gå i tøflene og kjøpe deg ferske brødvarer.

– Vi når de urbane, unge som vil bo nært sentrum. Og dem som har fått barna ut igjen og vil tilbake til sentrum. Den billigste leiligheten koster én million og den dyreste er på 25,5 millioner, så vi har noe for enhver lommebok, forklarer Thomassen. - I media kan man få inntrykk av at dem som har flyttet inn klager på støyen fra brygga, men realiteten er at det er lite utskiftning og folk trives godt.

 Hvem tror du vil kjøpe en slik eksklusiv toppleilighet?

– Noen som vil ha det beste av det beste - og som har økonomi til å gjøre det. Vi har flere lokale interessenter, så det blir nok en kjøper herfra, sier han og smiler lurt.

Sykler og går, lar bilen stå

Før ble lysene slukket tidlig om kvelden i Tønsberg. Det var få mennesker som bodde i byen, så aktiviteten har gått betraktelig opp ettersom boenhetene er doblet i sentrum på grunn av Kaldnes Brygge.

– Dette gir Tønsberg et løft, og det vil man se enda mer etter hvert som ting vil stå ferdig. Et godt eksempel er den gangbroen som ble bygd for å knytte Nøtterøy og Tønsberg sammen, forteller Rune Thomassen.

Dermed er det langt flere som sykler og går over gangbroen enn det er folk som tar bilen. Boligene på Kaldnes Brygge genererer i dag kun 200 biler per døgn. Opprinnelig ble det gjort beregninger på opptil 800 biler per døgn.

– Allerede etter kun 25 prosents utbygging gikk trafikken ned, poengterer Rune Thomassen.

Ønsker du å se på mulighetene for en ny tilværelse på Kaldnes Brygge? Sjekk her for all den informasjonen du trenger!

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet