Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lyser opp tilværelsen

Annonse fra Dags Marked

Det er typisk norsk å ha et nært forhold til blafrende stearinlys. Det er et symbol på glede og trygghet. Den gleden og tryggheten vil gjerne Dags Marked og Tyri bidra til å skape.

Dags Marked:

· Etablert i 1983

· Et marked som har det meste til hus og hjem

· Satser på belysning

* Dags Marked finner du i:

· Vestfold-byene Larvik, Sandefjord, Tønsberg, Horten, Holmestrand.

· For øvrig er også Dags Marked å finne i Drammen, Drøbak, Mysen, Halden, Grimstad og Farsund.


Tyri:

· Etablert i 1893

· Fabrikk i Krødsherad

· Norges siste, og en av Europas største, industrielle produsent av stearinlys

· Produserer stakelys, kubbelys, fakler og tennbriketter

- Nordmenn har omtrent tre og en halv gang så stort forbruk per hode av stearinlys som våre naboer i Sverige og Finland, sier Knut Pedersen, daglig leder av stearinlysprodusenten Tyri.

Og det sier ikke så rent lite når vi vet at Norden og Skandinavia kanskje er et slags Mekka for levende lys.

- Vi tenner gjerne stearinlys for å skape stemning hele året, sier Pedersen.

Favoritt

Dags Marked er en av Tyrilys sine største kunder.

- Vi selger mye stearinlys. Men rillede kubbelys fra Tyri er en publikumsfavoritt. Vi har enorm etterspørsel etter hvite lys hele året. De ulike fargevariantene er også svært populære, sier butikksjef for Dags Marked i Horten, Janne Cecilie Strømnes.

Hun vet at de som først har prøvd et av Tyris produkter, de kommer igjen gang på gang.

- Lysene brenner fint og jevnt og soter ikke. Det er kvalitetslys til en svært lav pris, sier hun.

Travelt

Ved Krøderen, ikke langt fra den olympiske alpintraseen fra Olympiaden i 1952, har Norges siste industrielle lysprodusent travle dager. Fra tanker med flytende voks går det som skal bli kubbelys inn i en maskin der massen kjøles ned, males til pulver og presses under to og et halvt tonns trykk. 40.000 kubbelys kan de effektive maskinene sende ut på lager hvert døgn. Det er mer enn det er plass til på en semitrailer.

- I tillegg har vi andre maskiner som produserer antikklys, kronelys, fakler, fylte lys som for eksempel fakkelboks og i glass, samt tennbriketter, forteller Pedersen.

Brenner riktig

Tyri fabrikker har tradisjoner helt tilbake til 1893, da Drammens Smørfabrikker Ltd ble etablert. I dag er Tyri synonymt med lys i ulike varianter.

- Vi har bygd opp en unik kompetanse som gjør at vi fortsatt er i stand til å produsere lys i Norge, sier Tyris daglige leder.

Han berømmer en stab som har mange års erfaring, og peker på at høy kvalitet i alle ledd er en nødvendighet for å kunne konkurrere med lys fra lavkostland.

- Stearinlys er et levende produkt. Det kreves lange prosesser for å få det til å brenne riktig. Det skal være riktig veke til de ulike blandingene av stearin og voks, forteller han og legger til at fabrikken har et eget laboratorium som utvikler Tyris særegne design og farger – begge deler tilpasset markedet.

Bærekraftig

Kubbelysene med riller er utviklet av teamet ved Krøderen. At de er populære, skyldes både utseende og kvalitet.

- Det er stor forskjell på råvarer, forteller Pedersen.

Han sier at den rette blandingen av stearin og voks gir det beste resultatet totalt sett.

- Kvalitet dreier seg om minimalt med soting, at lyset ikke slukkes underveis, at kantene skal brenne pent ned og flammen skal brenne jevnt og pent. Dette vil gi den rette stemningen man søker når man tenner lys, forklarer han.

Og så er det vesentlig at det ikke blandes inn palmeolje i voksen.

- Det har en viktig etisk side. Våre lys er miljøvennlige. Voksen er så ren at vi kan spise den, forsikrer han.



Innholdsmarkedsføring: Dette innholdet er ikke produsert av redaksjonen, men er betalt av annonsør.

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet