Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Gjør du denne sengetabben?

Annonse fra Sengemakeriet

Å kjøpe en solid seng står ofte nederst på listen til folk. Tønsbergs senge-ekspert Harald Fagereng vil få deg på bedre tanker.

Sengemakeriet fyller 35 år! 

Bli med på bursdagsfesten med god stemning og tilbud i butikken i Ollebukta 2. 

Hvordan begynner en person å interessere seg for senger? For Harald Fagereng ble det en ren tilfeldighet da han var på oslovisitt som 21-åring. Søsteren jobbet i et reklamebyrå og skulle lage en kampanje for nettopp senger, og mente at dette burde broder'n starte med. Dermed var det gjort. Harald startet å selge vannsenger og ble med det den andre vannsengbutikken i Norge oktober 1980. 

I løpet av 35 år har han vært med på ferden fra det var populært å ligge på vann og skvulpe - til en tid hvor folk faktisk er mer opptatt av hva som er inni madrassene. For enten du er klar over det eller ikke: Du tilbringer en tredjedel av livet ditt i en seng.

Fra skumplast til komfort

– Vannsengene revolusjonerte madrassverdenen fra de tidligere, billige skumplastmadrassene. Siden 1980-tallet har utviklingen vært enorm - og vi har tjent på å ligge i forkant, bokstavelig talt, sier eieren og daglig leder i Sengemakeriet i Tønsberg. 

Butikken har klart å omstille seg og har med årenes løp blitt en attraktiv spesialbutikk for tønsbergensere, og ikke minst også i Oslo og omegn. Her er det alt fra luksuriøse Duxiana-senger (24 000 og oppover), men også rimeligere alternativer til mer ordinære sengepriser, som ligger på rundt 7000-8000 kroner. 

– Hver eneste uke fraktes det senger fra oss og til hovedstaden, forklarer Harald Fagereng.

SENGA MÅ PRIORITERES: – Folk har generelt sengene sine altfor lenge! Sengen har på ingen måte førsteprioritet, sier Harald og legger til at folk burde begynne å investere mer i søvnkvaliteten sin.

På tide å bytte sengen, sa du?

Så hva er egentlig den klassiske "sengetabben"? Her er senge-eksperten klokkeklar: 

– Folk har generelt sengene sine altfor lenge! Sengen har på ingen måte førsteprioritet, sier Harald og legger til at folk burde begynne å investere mer i søvnkvaliteten sin. Bare tenk på scenarioet bil vs. seng.

I tillegg smiler Harald godt over det såkalte "overmadrasshysteriet" her hjemme. For det hjelper på ingen måte å bytte ut topplaget og tro at du kan ha sengen i 25 år til.

– Overmadrassen er kun prikken over i-en. Det er madrassen under som gir støtte og samtidig hjelpe mot alt fra murring i ryggen og til vonde bein og hofter, understreker han. 

Se video øverst i artikkelen for å finne ut hvordan du kan forandre fastheten på dagens moderne senger - og hemmeligheten bak en god fjær.

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet