Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fra glødepære til LED-lys

Annonse fra Dags Marked

Aldri hørt om lumen? Da kan du trøste deg med at du ikke er alene. Neste gang du trenger en ny lyspære, kan det være nettopp dette begrepet du må forholde deg til.

LED: Light Emitting Diode - lysdiode

Lumen: Lysstyrke (mengde lys) pæren gir

Kelvin: Betegnelse på lysets fargetemperatur

Ra: Lysets fargegjengivelse. Naturlig lys = Ra100. Ra80 eller mer anses som velegnet til bruk i hus og hjem

Dimmbar: Les på emballasjen om pæren kan dimmes

Tradisjonelle glødepærer versus lumen:

15W 80-100 lumen

25W 180-200 lumen

40W 350-400 lumen

60W 600-700 lumen


Dags Marked:

· Etablert i 1983

· Et marked som har det meste til hus og hjem

· Satser på belysning

Dags Marked finner du i:

· Vestfold-byene Larvik, Sandefjord, Tønsberg, Horten, Holmestrand.

· For øvrig er også Dags Marked å finne i Drammen, Drøbak, Mysen, Halden, Grimstad og Farsund.

I denne butikken kan du få lyspæren som både gir deg det lyset du trenger, og som på litt sikt sparer lommeboken din. LED-pærene har gjort sitt inntog i denne annerkjente butikkjeden i Vestfold.

 Disse pærene, der lysstyrken måles i lumen, har en vesentlig lengre levetid enn den tradisjonelle glødelampen, forteller butikkoordinator Thomas Torgersen hos Dags Marked.

Spar strøm og miljøet

Mens du tidligere måtte kjøpe ny pære etter rundt 2000 timer, kan en tilsvarende LED-pære vare hele 25 000 timer. Men det er ikke den eneste grunnen til at de nye lyspærene er en økonomisk vinner. – Energiforbruket er vesentlig lavere enn hos glødepæren, sier Torgersen.

Han tar fram ei 15-watts glødepære og holder den opp mot en tilsvarende LED-pære. 
– Sistnevnte bruker kun et par watt til sammenligning. I løpet av året merker du det godt på strømregningen, mener han.

Egentlig kan du glemme watt og glødepære først som sist, og vende deg til begrepene lumen og LED. – Lumen er betegnelsen på lysstyrken pæren gir. Du skal se etter lumentallet hvis du lurer på hvor sterkt pæren lyser, forklarer Torgersen.

Han viser til at EU har bestemt at glødepæren og halogenpæren skal fases ut av miljømessige grunner. – LED-pæren, som overtar, har verken giftige gasser, kvikksølv eller andre giftige tungmetaller, sier han.

Minsker brannfaren

LED er en lysdiode som finnes i mange størrelser og typer. Lysdioder har du trolig hatt i huset en stund, for eksempel som det lille røde lyset som indikerer at vannvarmeren eller brødristeren din er aktiv. – En lysdiode har mange fordeler, blant annet at den ikke påvirkes av vibrasjoner, rystelser eller støt, forteller Torgersen.

Han peker også på at barnerommet blir et tryggere sted å være. – Disse pærene gir svært lav varmeutvikling. Du kan ta på den uten at det er vondt eller ubehagelig. Dermed presenterer heller ikke pærene noen brannfare, sier han.

Det er også en myte at LED-lys gir et kaldere lys enn glødepæren. Du kan selv velge farge-temperaturen.

 Lysets fargetemperatur betegnes ved begrepet Kelvin. Høyt Kelvin-tall gir hvitt lys, lavere gir gulere lys, forteller Torgersen som legger til at du kan få LED-pærer med fargegjengivelse, betegnet som pærens Ra, tett opp mot dagslys. – Kom gjerne innom, så demonstrerer vi de ulike variantene for deg, sier han.


Innholdsmarkedsføring: Dette innholdet er ikke produsert av redaksjonen, men er betalt av annonsør.

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet