Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sov smart i en skapseng

Annonse fra Sengemakeriet

Skulle du gjerne sove litt lenger om morgenen? Eller få litt mer tid til å lese avisen før du går på jobb? Skapseng er noe for deg som vil re opp og rydde soverommet i en fei.

SENGEMAKERIET FYLLER 36 ÅR!

Adresse: Ollebukta 2 i Tønsberg. Telefonnummer: 33 31 32 09.

Åpningstider: Alle dager 10-18 (15) www.seng.no   Velkommen!

* I over 35 år har Sengemakeriet vært en spesialbutikk med et stort utvalg senger, madrasser og sengetøy.

* I vår nesten 600m2 store butikk finner du alt du trenger til soverommet.

* Vi har en egen DUXIANA-avdeling tilegnet senger fra DUX, etter manges mening verdens beste senger.

* I sengetøyavdelingen finner du sengetøy fra kjente leverandører som blant annet Georg Jensen, Lexington og GANT.

- I andre land har skapsengen vært helt vanlig i mange år, forteller Harald Fagereng.

Han vet hva han snakker om. Fagereng har nemlig solgt senger med tilbehør i 36 år fra spesialforretningen Sengemakeriet DUXIANA i Tønsberg. - Her i Norge er det svært få som tilbyr skapsenger og kommodesenger. Derfor leverer jeg til kunder i hele landet, sier han og viser fram et lite utvalg han har stilt ut i forretningen

Dyre kvadratmetre

Nordmenn har vært vant til å ha stor plass. Gjesterom med permanente senger på stell, store barnerom og luftige stuer. Ofte er det også plass til et treningsrom, kontor eller arbeidsrom. - I dag bygges det stadig flere mindre boliger til en voksende kvadratmeterpris, sier Fagereng.

Hver kvadratmeter koster mye, og det er viktig ikke å sløse med arealene. Fagereng peker på det som en viktig årsak til at skapsengen har blitt en yndet løsning for mange. - Med en skapseng eller en kommodeseng sparer du mye gulvareal som du på dagtid kan benytte til noe annet enn å sove, sier han.

I dag er det en klar tendens til at voksne selger boligen og flytter inn i leilighet. For mange er det da nødvendig å tenke areal på en annen måte enn før. Gjesterommet kan til daglig ha andre funksjoner.

Flere velger også en skapseng som seng til daglig bruk. - Vi har skapsenger i alle størrelser. Du kan også velge madrasser i alle kvaliteter, så skapsengen er et kvalitetsmessig likeverdig produkt som en hvilken som helst annen seng, sier sengespesialisten.

Tryll bort sengetøyet

Når Fagereng viser fram ulike skapsengvarianter – det finnes noe for enhver smak og lommebok – er det lite som minner om den vegghengslede køyesengen på danskebåten som vippes ned for natten (heldigvis!). Den eneste umiddelbare likheten er at begge er lette å re opp. Vipp opp sengen, og vips så er både seng og sengetøy tryllet bort. - Skapsengen er supereffektiv i små leiligheter og førstegangsboliger, mener Fagereng.

Sovesofaen er et alternativ til skapsengen. Men sovesofaen vil oppta mye plass også når den er gjort klar for dagen. - Og det er gjerne er prosess å omgjøre sovesofaen til en vanlig sofa, sier Fagereng, som kan levere skapsenger som en del av et større møbel, der det kan inngå både klesskap og hyller eller integrert skrivebord.

- Vi bidrar gjerne til å tegne forslag til hvordan du kan utnytte plassen best mulig, sier han og legger til at butikken også gir råd om farger og materialer som passer i rommet.



Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet