Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Aldri gi fra deg fargekoden!

Annonse fra Bohus

Dette var interiørekspert Halvor Bakkes viktigste tips til dem som hadde møtt opp til damenes aften.

Bohus Andreas Andresen Tønsberg

Damenes aften arrangeres hvert år. Årets utgave med foredrag fra Halvor Bakke, fingermat, bobler i glassene og goodiebags, ble en stor suksess for de nærmere 270 damene som møtte opp. Her er det bare å bli med neste år!

Vi hjelper deg gjerne med å komme i høststemning. 5000 m2 er fylt opp med møbler og interiør for at du kan skape din personlige stil, energi og lun stemning. Velkommen innom varehuset!

Adresse: Kaigaten 2

Åpningstider: Mandag-fredag 10-19. Lørdager 10-16.

"Kjøpt lykke, er også lykke", kommer det sprudlende fra Halvor Bakke – til vill jubel fra nærmere 270 interiørinteresserte damer i Tønsberg. Så utrolig deilig det er med en kveld hvor det er lov til å pynte seg, skåle med venninner, verdens beste mamma eller søster – spise fingermat og fargerikt godteri! Og selvfølgelig er det goodiebags til alle!

”Jeg elsker bobler”, fortsetter Halvor og spør om damene har fått med seg at nyere forskning viser at champagne kan forsinke demens og forbedre hukommelsen. ”Er det ikke fantastisk?”, legger han til. 

Gå for grått - dropp eggehvit

Venninnene Elisabeth og Lone er en av dem som har tatt turen for å få inspirasjon til årets trender og et og annet eksperttips. 

– Jeg har vært med før, og syntes det var et utrolig bra opplegg. Nå har jeg tatt med meg venninnen min, sier Lone og smiler. Begge vil gjerne utfordre seg selv litt – og gå for andre farger enn de klassiske, lyse variantene.

Selv er Halvor Bakke nådeløs mot fargekoden eggehvit. ”Finnes det noe mer uinspirerende og kjedelig?” spør han. Interiøreksperten synes generelt nordmenn er altfor lite vågale på interiørfronten. ”Jo mørkere grått, desto bedre! Har dere tenkt på hvor mye bedre bildene popper ut fra veggen?” 

Interiørtrendene akkurat nå!

Denne kvelden står interiørtipsene i kø: Kombinere gammelt og nytt om hverandre, dyrk ulikhetene, miks treverk, et must i sofaen er puter i forskjellige stoffer (silke, tweed, fløyel) og farger, kjøp skatter når du er ute på reise, det kan aldri bli for mye lyng og levende lys ... – Og så må du aldri gi fra deg fargekoden! understreker Bakke og slår putene han viser frem på toppen. Det har han lært av dronning Sonja. 

For hvor kjedelig er det ikke å komme hjem til naboen eller en venninne, med helt lik stue? Vi ser poenget. Maling koster heller ikke en formue, tre liter for 79 kroner. Skulle du lure på hva de heteste trendene er denne sesongen, kan interiørmessen i Paris melde om blått – i ulike nyanser, fløyel og lysebrunt skinn. 

Og forresten, har du ikke rundt spisebord, er det på tide å investere i det. ”Rundt spisebord er det hyggeligste jeg vet om!”, fortsetter han fra scenen.

Et hjem uten duftlys er heller ikke et hjem, ifølge Bakke. Novembermåned kan bli riktig så fin, den.

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet