Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Din aller viktigste beslutning

Annonse fra Privatmegleren

Det er en påkjenning for mange å selge hjemmet sitt. Da gjelder det å være trygg på den som skal hjelpe deg i prosessen. Du overlater det neppe til hvem som helst. Med PRIVATmegleren på laget kan du føle deg trygg.

· PRIVATmegleren Wilhelmsen & Partnere AS er PRIVATmeglerens representant i Tønsberg

· PRIVATmeglerens konsept tar utgangspunkt i at alle eiendommer er ulike og har sitt særpreg. Skreddersøm satt i system er nøkkelordet

· Leveransegaranti ved hvert oppdrag som dokumenterer den jobb som skal gjøres

· Meglerne er håndplukket blant de beste i bransjen både på fag, kvalitet og kundetilfredshet

· En PRIVATmegler må oppfylle spesielt omfattende krav innen service og leveranse i sin meglertjeneste

· Benytter kun profesjonelle fotografer, interiørkonsulenter og profesjonelle skribenter

- Vi er klar over at boligen for de aller fleste representerer den største økonomiske verdien de har. Dessuten knytter det seg ofte sterke følelser til boligen. Det er noe vi er svært ydmyke for, sier eiendomsmegler Siri Graf Stenberg.

Hun er daglig leder og fagansvarlig ved PRIVATmeglerens kontor i Tønsberg, og forteller at boligsalg på mange måter handler om mennesker og følelser.

- Selve salgsprosessen er stressende for veldig mange. Det tar vi hensyn til, sier hun.

Eiendommens sjel

- Jobben vår er blant annet å presentere eiendommen du vil selge på best mulig måte, sier hun.

Det betyr at meglerne ved Tønsberg-kontoret bruker mye energi på å finne de egenskapene ved eiendommen som er prisdrivende. De finner det beste ved enhver bolig og fremhever sjelen i enhver eiendom.

- Dette må komme godt fram i markedsføringen, sier Graf Stenberg, som har en målsetting om alltid å selge til høyest mulig pris.

Hun viser til at presentasjonen er viktig, og at PRIVATmegleren derfor har lagt stor vekt på det visuelle i salgsoppgavene.

- Vi har eksklusiv bruk av byens beste fotograf, Bjørn Kjerra, og vi bruker profesjonelle tekstforfattere, forteller hun.

- Det visuelle skal sette i gang følelser som trekker folk på visning.

Romplakater

Visningen er boligsalgets fremste arena. Det er her interessenter gjøres om til verdifulle budgivere. PRIVATmegleren har optimalisert visningsopplevelsen, og et eksempel på dette er romplakater.

- Som eneste megler i byen benytter vi oss av små plakater på hvert rom i boligen, forteller Graf Stenberg.

På plakatene er det skrevet informasjon som gir svar på mye om boligen. Det kan være om hvor sola går ned om kvelden, om det er membran på badegulvet og om oppvaskmaskinen følger med i salget.

- Det aller viktigste for meg på visningen er å hjelpe mulige kjøpere til å finne ut om det er nettopp der de vil trives med å bo, sier megleren.

God kjemi

Du vil aldri være den beste selgeren av din egen bolig. Derimot må forholdet til den megleren du velger, være det beste.

- Du skal føle deg sikker på at den du velger vil håndtere ditt boligsalg godt. Det er viktig med god kjemi mellom megler og selger, mener Graf Stenberg.

Hun legger vekt på god kommunikasjon med oppdragsgiver gjennom hele salgsprosessen.

- Dessuten er det selvsagt viktig at dokumentbehandling og det juridiske ivaretas på best mulig måte, sier hun.

Drar lasset sammen

Du merker både entusiasme og engasjement når du kommer inn døren på meglerkontoret i Storgaten 24 i Tønsberg.

- Vi er en stabil og svært kompetent gjeng som er håndplukket blant de beste i bransjen. De aller fleste har vært her i mange år, forteller Graf Stenberg.

Meglerteamet har solid erfaring, topp kompetanse og glimrende verktøy. Det ser Graf Stenberg som de viktigste forutsetningene for å kunne gjennomføre det optimale boligsalget i enhver markedssituasjon. Og hun berømmer teamfølelsen på kontoret.

- Alle er interessert i gjøre en best mulig jobb, både for kundene og for hverandre. Her trekker vi lasset sammen, sier hun.


Innholdsmarkedsføring: Dette innholdet er ikke produsert av redaksjonen, men er betalt av annonsør.


Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet