Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Derfor bør du ta mer buss

Annonse fra VKT

Vi testet bil vs. buss fra Munkerekka til jobben på fylkeshuset – og fant flere grunner til å kjøre kollektivt.

Vestfold kollektivtrafikk

Husk VKT Reise app'en, som gjør at du til enhver tid er oppdatert på når bussen fra ditt stoppested går. Innen kort tid vil også VKT utvide med 50 stykk nye sanntidsskilt på holdeplasser rundt omkring i Vestfold. Du finner også informasjon under fanen "sanntid" på vkt.no.

VKT Mobilbillett – der kan du kjøpe enkeltbilletter og 24 timers billetter. Det vil etter hvert også åpnes opp for å kjøpe periodekort via VKT Mobilbillett.

Tid til å gjøre på bussen:

* Tid til å sove litt ekstra
* Tid til å få med deg de siste nyhetene eller lese et par sider til i en spennende bok
* Tid til ikke å irritere deg over andre bilister
* Tid til å slå av en prat med sidemannen (eller ikke)
* Tid til ikke å lete etter parkeringsplass - eller risikere å få bot
* Tid til å jobbe og komme ájour
* Tid til ikke å skrape is fra bilen
* Tid til egentid
(kilde: bussmedpuls.no)

De færreste av oss klarer å få lest avisen, spise en god frokost og nyte en kopp kaffe før man går ut av døra om morgenen. Det er som regel en del som skal gjøres før man kan være på jobb, særlig hvis du har familie. Og er du bare av den typen som liker å sove litt ekstra, så er det fort gjort å få liten tid til ”morgenstund har gull i munn”.

Istedenfor å sette seg i bilen med brødskiven i munn, kaffekoppen som velter utover idet du skal rygge ut av oppkjørselen og setter flekker på så vel klærne som setet, kan du rolig ta avisen under armen, ha med deg kaffe-to-go i termoskoppen og sette snuten mot busstoppet. Ekstra bonus: Du får frisk luft og mosjon - samtidig som du sparer miljøet!

Køkjøring vs. blid bussjåfør

Er du dårlig på frokost, kan du nyte den på bussturen inn til sentrum sammen med dagens ferske utgave av TB. Og bli møtt av en hyggelig bussjåfør.

- Jeg stortrives med å være bussjåfør! Du får møtt så mange fantastiske mennesker,
jeg liker å prate med folk, forteller Svein Syversen – en av dagens sjåfører på linje 116. Tilfeldigheter gjorde at han ble bussjåfør, og vips, nå har det gått tjue år. – Jeg har aldri angret.
En bussjåfør skal være på hele tiden, blid og utadvendt, legger han til.

På busstasjonen på Farmandstredet står menneskene i kø for å kjøre kollektivt. Bibi (16) synes det er topp å kjøre buss til skolen og pendler mellom Tønsberg og Sandefjord. Christian (18) fra Sandefjord mener bussen er det absolutt enkleste alternativet, i tillegg til at det ikke er for dyrt.
- Buss er en lett måte å komme seg hjem på. Det går alltid en buss, understreker han.

Inger (61) har akkurat kommet med toget fra Kongsberg og venter på bussen som skal kjøre henne til en deilig langhelg på hytta på Tjøme. – Da slipper jeg å bekymre meg over parkering når jeg skal stoppe her i byen. Så er det utrolig behagelig å kjøre buss, sier hun.

Så mye kan du spare

Har du tenkt over hvor mye det egentlig er å spare på å la bilen stå hjemme? Har du en ny, liten bil, for eksempel Volkswagen Polo, og kjører denne til og fra jobb hver arbeidsdag, utgjør de totale, månedlige utgiftene cirka kroner 4 200. I tillegg kommer eventuelle bompenger og parkeringsavgift. 

Vi har regnet oss frem til at du kan sitte igjen med tusenlapper basert på tall fra Smarte Penger. Tallene er naturlig nok cirkatall, ettersom avstand, kjørestil, biltype og så videre varierer, men de gir like fullt et generelt overblikk. Et vestfoldkort koster 400 kroner for UngVoksen (20-29 år) og 730 kroner for voksne. Med vestfoldkortet kan du reise så mye du vil i Vestfold i tretti dager. 

- Er du ung voksen og bruker kortet tjuefem ganger per måned, vil hver busstur koste deg kun seksten kroner. Du kan altså spare penger hver måned ved å la bilen stå! sier Christel Reinertsen i Vestfold Kollektivtrafikk. - Det er veldig gledelig at det stadig blir flere som velger bussen som transportmiddel i Vestfold - prøv du også, da vel! legger hun til.

Lurer du på hvor mye du bruker ved å ha akkurat din bil? Regn ut dine årlige bilkostnader her!

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet