Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vårsleppet på Nøtterøy Kulturhus har noe for enhver smak

Annonse fra Nøtterøy Kulturhus

Når dørene åpnes 22. januar, er vårens vakreste eventyr i gang. Nøtterøy Kulturhus, med en beliggenhet ”der ingen skulle tru at nokon…”, er blitt møtestedet for folk fra hele Vestfold.

Nøtterøy Kulturhus åpnet i 1994 og ønsker å være et kulturhus som tilbyr noe for enhver smak. Programmet spenner fra det folkelige til det “smale”, og dekker de ulike scenekunstene. Kafé/bar med snacks og drikke åpner alltid en time før forestillingen starter. Vårens program kom i postkassen din 19. desember.

Slik kommer du deg dit: Nøtterøy Kulturhus er knappe fem minutter med bil fra Tønsberg sentrum. Det er også busstopp i gangavstand fra kulturhuset.

Billetter: Telefon 33 40 20 01 (mandag-fredag kl. 10.00-13.00, torsdager åpent til kl. 18.) Sjekk ellers nettsidenFacebook eller Twitter. Tagg også gjerne bildet ditt med #nøtterøykulturhus når du er på besøk hos oss!

Gave? Kjøp et gavekort!

Ønsker du å leie lokaler til møter, konferanser eller lignende? Ring 40 80 20 01 eller send en forespørsel.

– Vi har oppnådd et troverdighetsstempel blant publikum – ikke bare i de nære omgivelser – men fra et stort omland, sier kulturhusleder Einar Schistad.

– Mange kjøper billetter uten å kjenne artistene som kommer. De vet at de får kvalitet, sier han.

Enda bedre opplevelse

Det er hektiske dager både med å legge siste hånd på vårprogrammet samtidig som det skal klargjøres til kveldens konsert. Likevel tar Einar seg tid til å guide oss gjennom de oppgraderte fasilitetene huset kan by på.

– Det er spennende ting på gang utover våren både i foajeen og i det flotte amfiet, sier han.

Kulturhuset har vært gjennom en grundig renovering. Amfiet, med plass til 425 publikummere, har fått nye, gode seter og salen er oppgradert med moderne teknologi.

– Både lys og lyd skal bidra til en enda bedre publikumsopplevelse, sier han.

Samlingssted

Ombygging av foajeen i fjor har vært en suksess. Det er ingen spor etter lysstoffrørene, og kantinefølelsen er forsvunnet.

– Det er en annen opplevelse før en konsert eller en teaterforestilling på Nøtterøy Kulturhus nå. Det er så trivelig i foajeen at det tar tid å få folk derfra og inn i salen når arrangementet begynner der, sier Einar og peker på at den hyggelige foajeen med kafé og bar er blitt et samlingssted for folk.

– Mange kvier seg ikke for å gå på arrangementer alene her, for de vet at de stort sett treffer kjentfolk de kan prate med. Mange kommer tidlig og tar seg et glass sammen før konserten, forteller han.

Et mer moderne utseende bidrar også til å gjøre huset mer attraktivt for konferansemarkedet. – Vi leier ut både foajeen og amfiet til seminarer og møter, med eller uten bevertning, sier markedsansvarlig Kirsti Danielsen. 

Spesielt populært er det med små samlinger til næringsliv eller foreninger med servering i forbindelse med et arrangement. Da prøver vi å gi deltakerne et lite møte med den eller de som skal stå på scenen, legger hun til.

For store

At publikum strømmer til er en tilbakemelding til staben på Nøtterøy Kulturhus som inspirerer. At artistene sier ja til å komme i hopetall, er også et godt tegn på at det jobbes riktig.

– Vi har en merkevare blant artister og management som har gjort at vi gjennom mange år har presentert artister som egentlig er for store til å være på vårt ”lille” hus, som for eksempel Lars Winnerbäck som flere ganger har stukket innom Nøtterøy før eller etter konsert på Sentrum Scene, sier Einar.

Denne vinteren kommer Melissa Horn tilbake til Nøtterøy Kulturhus, der hun «startet» sin norske karriere. Som vanlig ble konserten fort utsolgt. I tillegg har vi endelig fått tak i Anna Ternheim, som etter besøk på «Skavlan», kjempekritikker i VG og Dagbladet og opptreden som hovedartist på Nobel-banketten i Stockholm, skal gjøre en miniturné i Norge med fire konserter – Oslo, Bergen, Trondheim og Nøtterøy – altså de fire største byene!

Vårsleppet

De mest populære billettene går unna i rekordfart i disse dager. På sedvanlig vis har Einar plukket ut noen arrangementer han setter spesielt pris på selv denne våren. Kjøper du ”Sjefens fristelse”, får du en pakke med kjente – og kanskje for deg noen ukjente artister – som samtidig sikrer deg din egen plass i amfiet. Noen av arrangementene er allerede utsolgt i vanlig salg, men Einar har sikret seg noen plasser til deg som kjøper «Sjefens fristelse».

– Og til en meget fordelaktig pris, sier sjefen sjøl.

I tillegg anbefaler han intimkonsert i foajeen med Oscar Danielson, flere spennende foredrag, fantastiske Ingebjørg Bratland (som nå er utsolgt og kun for salg i "Sjefens fristelse"), tributekonserten «The Simon & Garfunkel Story» (som Einar selv har sjekket ut og kvalitetssikret), flotte og varierte forestillinger fra Riksteatret som "Bukkene Bruse på Badeland", hvor det allerede er satt opp en ekstraforestilling, og "Fortrolige Samtaler" regissert av Liv Ullmann (snart utsolgt). Han foreslår også de gode, gamle verdensstjernene Herman's Hermits for dem som var unge på 60-tallet og mye, mye annet for små og store.


Innholdsmarkedsføring: Dette innholdet er ikke produsert av redaksjonen, men er betalt av annonsør.

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet