Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vil få Vestfold til å blomstre

Annonse fra Vestfold Høyre

Rune Hogsnes elsker jobben sin, og har gjennom tidligere arbeid god kjennskap til Vestfold-byene. Den tidligere gründeren er overbevist om at fylkeskommunen må være kommunens beste venn. - Jeg vet hva som trengs for å skape noe, sier Vestfold Høyres fylkesordførerkandidat.

Rune Hogsnes

Alder: 50

Sivilstatus: Gift og to barn

Utdanning: Agronom, økonomi på BI, coaching

Aktuell som: Stiller til valg som fylkesordfører for Vestfold Høyre

Hjertesaker: 
* Den videregående skolen

* Flere skal bosette seg og etablere bedrifter i Vestfold 

* Få flere trygge arbeidsplasser
i kystfylket

* Fylkeskommunen skal være
en samarbeidspartner for kommunene og bidra med kompetanse og ressurser som støtter opp om effektive kommuner

Tidligere politisk erfaring:
4 år i Vestfold Fylkesting

8 år i bystyret i Tønsberg for Vestfold Høyre

4 år som leder av hovedutvalget for utdanning

4 år i hovedutvalget for teknikk

4 år i beredskapsrådet
i Tønsberg

4 år i kontrollutvalget i Tønsberg

4 år som nestleder i Vestfold Høyre

15 år i styret i Tønsberg Høyre

Andre jobber: Gründer av Vakt Service AS i 1987 (nå NOKAS AS), bedriftsrådgiver/coach, diverse styreverv

Vi gleder oss til å være med på ”tour de Vestfold”. I et av Norges flotteste kystfylker er det sjarmerende byer tett-i-tett som setter sitt preg langs vestsiden av Oslofjorden. Selv har Rune Hogsnes, gjennom tidligere arbeid, god kjennskap til alle byene i Vestfold. Men det er litt utenfor Tønsberg, landets eldste by, årets fylkesordførerkandidat fra Høyre har vokst opp. På en gård på Hogsnes tok Rune sine første skritt, passet på purkene i grisehuset og lekte i kornåkeren. I dag er det hans bror som driver gården, men utsikten til Slottsfjellet er den samme. - Jeg kan heldigvis nyte den hver gang jeg er på besøk hos min bror, sier Rune og smiler.

Noe av det beste han vet er å gå ut i en åker når den akkurat er tresket. - Lukten er helt spesiell, forteller Rune der han sitter stødig bak rattet i egen bil. Vestfold fylke er, til tross for sitt beskjedne areal, landets nest største potetfylke. Det er ikke få høstferier som gikk med til potetpelling og ikke helt uventet ble det agronomutdannelse på den da unge Hogsnes.

- Det var en problemfri hverdag, men det tenkte man jo ikke på da, kommer det fra førersetet. Planen var nok å skaffe seg en gård, men som i mange unges liv skjer endringer av planer fort. Det viste seg at det skulle bli alt annet enn kjedelig.

Kommunens beste venn

- Du har ikke vurdert å få deg en stuegris, da? 50-åringen smiler. Rune tenker tilbake på tjueårene da han bodde seks måneder på en svensk gård i Bettna rett ved Nykjøping. Her har faktisk også de svenske kongebarna i sin tid lært et og annet om oppdragelse.

- Hugo var en liten, fin gris. Vi hadde ansvar for 270 purker og Hugo ga oss bestandig indikasjon på om purkene var drektige eller ei, der han la seg inntil purkene som ikke var bedekte, forteller Rune og ler. – Og vet du de eplene som heter Åkerø? De kommer fra den gården, legger han til.

Vi har ankommet parkeringsplassen til Larviks videregående stolthet, Thor Heyerdahl. Over 1600 elever går på den lekre skolen. De stilige, svarte skoleskapene slår ring om hverandre nedover fellesområdene. Å kunne tilby elever og studenter de aller beste skolene og lærerne, er som kjent et av partiets fanesaker.

- Fylkeskommunen i Vestfold har ansvaret for ti videregående skoler, og vi er helt avhengige av å være en samarbeidspartner. Jeg pleier å si at Vestfold fylkeskommune skal være kommunens beste venn, understreker Rune.

- En mann til å stole på

Det være seg offentlig eller privat. Han er lei av å høre at de blåkledde ikke tenker på offentlige ansatte eller har myke verdier. Snuoperasjonen startet Erna Solberg da hun lanserte slagordet: "Mennesker, ikke milliarder". – Uten offentlige ansatte hadde det ikke vært noen velferdsstat i Norge. Likevel må vi få snudd tankesettet til å dreie seg om hvem som kan gjøre jobben best, sier Rune.

Han tusler mot skolegården og hilser på noen elever. På friidrettsbanen bak dem står en klasse klar til å løpe tretusenmeteren. Fjerdekandidaten på Høyres fylkestingsliste, Elisabeth A. Runsjø, har nettopp skole som sin hjertesak. Hun forsikrer oss om at fylkesordførerkandidaten er en mann innbyggerne i Vestfold kan stole på.

– Rune er helt fantastisk å jobbe med og legger også virkelig til rette for de sakene vi litt yngre brenner for, sier Sandefjord-jenta. Begge to har blant annet jobbet hardt for en ny videregående skole i Horten, og går alt etter planen starter byggingen av skolen allerede i 2016.

Vil skape arbeidsplasser

Vi har allerede vært innom Sandefjord og Stokke og fortært to pakker med Kvikk-Lunsj på veien. Det var nemlig to for én på kiosken i Larvik. - Jeg ønsker å være en god brobygger. Samfunnet skapes, det vedtas ikke, understreker femtiåringen fra førersetet – idet vi nærmer oss Tønsberg og Træleborgodden. Og han vet hva han snakker om. Sammen med to barndomskompiser startet han i 1987 Vakt Service AS, selskapet som nå er noe bedre kjent som Nokas.

- Avtroppende fylkesordfører, Per-Eivind Johansen (H), har gjort en solid jobb. Det blir urettferdig for begge hvis jeg skulle prøve å kopiere ham. Jeg vil fokusere på egne styrker, og jeg mener jeg er konstruktiv kritisk og jeg jobber målrettet uten å være hard. Når alt kommer til alt, handler det om å inkludere og samarbeide!

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet