Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Blir fort Norges dyreste kaffe

Annonse fra Bertel O. Steen Tønsberg

Arne Gjellerud kjenner ingen andre kokker som har samme jobb som han. Kafeen han driver ligger nemlig på et helt spesielt sted.

Langt unna kafèklyngene i Tønsberg sentrum gjør Arne klar frokosten til stamgjestene sine. Hver dag inntar nemlig flere av byens taxisjåfører dagens første måltid i kafeen hans.

- Det er ikke så mange som vet at det er kafè her, den er jo ganske bortgjemt. Og bygget er kjent for å huse helt andre ting, sier kokken.

Men selv om man må gjennom en stor hall er det ikke vanskelig å finne frem til Bertels Cafè i 2. etasje. Flere steder i lokalet står det plakater av Arne i helfigur.

- Akkurat de bildene og sånt synes jeg er relativt pinlig, smiler Arne. 

ARNE OG ARNE: Kokken synes det er litt kleint å se seg selv i helfigur hver dag, og stiller litt motvillig opp i dobbel positur. (Foto: Gunnar Bækkevold)

Kaffe med noe "attåt"

I motsetning til andre kafeer er kaffen gratis på Bertels Cafè. Tilbehøret derimot kan fort bli dyrt. Kafeen ligger nemlig i bilbutikken til Bertel O Steen i Tønsberg og konsernet måtte opprette en egen stillingsinstruks for å få kokken på plass. På vei til kaffekoppen er det dermed fristelser i millionklassen. Arne har selv fått besøk av noen som bare skulle stikke innom, men som nå ser ut til å ende opp med noe «attåt» kaffen:

- Hvis man er litt ivrig på bil, så kan det bli veldig dyr kaffe. Jeg hadde besøk av en bekjent som nok ender opp med å kjøpe bil herfra, smiler kokken.

Arne har også andre ting å friste med. På menyen finnes alt fra karbonadesmørbrød til egg & bacon. Hver tirsdag serveres også suppe, og den er veldig populær:

- God fiskesuppe ass! Du trenger ikke lure på hva du skal ha til lunsj når Arne har laget suppe, sier Soheil Akbari som jobber på verkstedet.


Alle er velkomne hos oss, du trenger ikke ha stjerne i grillen eller være spesielt interessert i bil engang!

Arne, kokk

Fakta om Bertels Café

- Etablert høsten 2011 da Bertel O. Steen fikk nye lokaler

- Har Bertel O Steens eneste ansatte kokk

- Er åpen for ALLE

- Ligger på mezzaninen med utsikt over alle bilene i butikken

- Serverer blant annet baguetter, egg & bacon 

- Få med deg suppa på tirsdager! 


Er for alle

Kafeen er åpen for alle - uavhengig av hvilket bilmerke du liker eller hvor stor bil-interesse du har. 

- Vi håper at folk kan se på oss som en lokalkafé. Nå brukes hovedsaklig kafeen av  kunder som enten titter på bil eller venter på service, i tillegg til at de ansatte her har den som kantine. Men hvem som helst er velkomne hos oss, sier Arne. 

Som med enhver etablert kafé har også Arne noen stamkunder. Hver morgen møtes en håndfull taxisjåfører til sen frokost hos Arne. Fred Wiumsrød har vært fast inventar det siste året:

- Vi kommer hit fordi de har bra mat og bra priser. Det er fine lokaler her, og koselig å sitte og se på flotte biler. Det er jo et sånt miljø vi bør være i når vi driver med det vi driver med, smiler Fred.

Taxisjåføren mener det har blitt spesielt viktig for sjåførene å få litt tid sammen etter taxiradioen forsvant. Nå kan de bare snakke sammen når bilene står stille, da er det fint å kombinere det med felles frokost:

- Det er viktig at vi kan sette oss ned å prate i ro og mak. Når vi venter sammen på taxiplassene får vi aldri avsluttet de gode samtalene, men det får vi gjort her. Og kokken må være noe av det bedre i distriktet her. Alt er veldig profesjonelt, fra vi kommer inn i lokalet til maten er på bordet, avslutter Fred.


Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet