Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Familieferien barna drømmer om

Annonse fra Color Line

Hvis du spør barna dine hvor de vil dra på ferie denne sommeren, kan svaret fort bli nabolandet Danmark.

Det er store ord – "verdens beste", men det er faktisk det de sier – gjestene som selv har opplevd denne måten å feriere på. "Vår beste familieferie noensinne" sier én. "Ferien oversteg alle våre forventninger" sier en annen. 

Det er nemlig noe helt spesielt med Legoland – som nå har slått seg sammen med Lalandia, dyreparken Givskud Zoo og hele åtte kommuner, om å realisere en drøm: å skape verdens beste sted for familieferie! Vi er veldig sikre på at barna vil elske å være vikinger og prinsesser for én dag.

STORE SMIL: Glade barn betyr som regel en bra ferie for foreldrene også. Velkommen til en annerledes ferie! Foto: Lalandia

Hva med å dra på hvalsafari, oppleve verdensarven i Vadehavet eller i honninghjertebyen Christiansfeld eller besøke Nordens elste by, Ribe? Eller shop og kjøl deg ned med årets beste dukkert – på en sandstrand i særklasse. Her er det som sagt noe for enhver smak!

Sjekk Color Lines pakketilbud til Legoland Billund Resort for hele familien

BO SOM EN EKTE SJØRØVER: Under oppholdet kan dere velge å bo på et av de morsomme temarommene på Hotel Legoland.

Alt samlet på ett sted

Nordmenn, inkludert vestfoldinger, har virkelig svart belte i danmarksferie. I snitt besøker en norsk familie tre attraksjoner i løpet av et opphold, og øverst på lista ligger Legoland.

Du husker det sikkert fra da du selv var barn – hvordan du vasket gull, tok «lappen» i minibil og lurte på hvordan folkene der var blitt så innmari gode til å bygge med fargerike klosser? Legoland byr fremdeles på klassiske opplevelser, i tillegg til nyere lanseringer som for eksempel Haunted House som er en riktig nervepirrende opplevelse. Du bør også få med deg universet fra Star Wars, gjenskapt med over 5,3 millioner legoklosser (!).

Det fine med denne typen ferie er at du kan tilpasse hvordan akkurat deres familie skal bo. Her er det ulike alternativer som det eventyrlige hotellet ved navn Legoland, feriehus eller familierom i Legoland Holiday Village eller i komfortable og moderne feriehus.

Les guiden til å få mest mulig ut av ferien med familien her!

Opplev et lite stykke Afrika

En kort kjøretur fra Billund finner du også Givskud Zoo, en dyrepark som sies å være et lite stykke Afrika. Dette er en safaripark hvor du kan kjøre gjennom dyrehagen med egen bil, og observere løver og andre eksotiske dyr fra bilsetet.

NESTEN SOM VILLE DYR: De eksotiske dyrene i Givskud Zoo gir hele familien fantastiske opplevelser dere vil huske lenge. Det er også mulig å utforske deler av parken til fots, eller dere kan velge å hoppe på safaribussen og få en guidet rundtur.
Det er også mulig å utforske deler av parken til fots, eller du kan velge å hoppe på safaribussen og få en guidet rundtur.

Få med deg årets nyhet!

Lego Ninjago World gjør at dere kan utfordre ninjaferdighetene i familien ved å teste smidighet, styrke, balanse og hurtighet. Og for ikke å snakke om årets største utfordring – Ninjago The Ride. Gjør dere klare for å mestre de fire elementene ild, lyn, jord og is!

Visste du at ... Når du bestiller et opphold i Legoland Billund Resort gjennom Color Line, får du et gratis fordelskort med adgang til rabatter, gode tilbud og spesielle opplevelser? 

Vil du for eksempel prøve Bridgewalking, eller gå bak kulissene og vekke dyrene i Givskud Zoo? Vil du holde en ugle på armen eller få en tektitt fra et et meteorittnedslag med hjem? Se alle Be Happy Pass-fordelene her.

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet