Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi elsker Legoland!

Annonse fra Color Line

Tenk deg å gå gjennom en verden i miniatyr og oppleve alle de største arkitektoniske attraksjonene på én dag, gjenskapt av rundt 65 millioner legoklosser.

DE FIRE ELEMENTER: Den spennende nyheten Ninjago World byr på utfordringer for hele familien. Foto: Legoland

Legoland byr på mer enn 55 attraksjoner som fyller oppholdet med lek, latter og moro. Og klassikeren Miniland er selvet hjertet i fornøyelsesparken, der du kan oppleve hele verden i miniversjon før du fortsetter videre gjennom eventyret. 

I tillegg har den koselige byen Billund masse annet å by på for store og små. Her er en oversikt over alt det du kan oppleve sammen med familien din denne sommeren:

Årets mest spennende nyhet er ...

... Lego Ninjago World. Her kan dere utfordre ninjaferdighetene deres ved å teste smidighet, styrke, balanse og hurtighet samt gjennomføre årets største utfordring – Lego Ninjago The Ride. Gled dere til å bli trukket inn Ninjago-universet, hvor dere lærer å mestre de fire elementene ild, lyn, jord og is.

Sjekk Color Lines pakketilbud til Legoland Billund Resort for hele familien

Opplev ville vesten og møt på tøffe cowboyer og indianere i Legoredo Town, og slipp fantasien løs i Skandinavias største 4D-kino, Imagination Zone. I Adventure Land handler det om action og eventyr, og du kan teste ut morsomme rutsjebaner eller bli med på skattejakt.

Spenningen fortsetter i Knights Kingdom der en skummel drage bor i kjelleren på Kongeborgen, og de som er ekstra modige kan ta turen inn til Piratland for å møte sjørøvere og sjøuhyrer. Er du fremdeles sugen på adrenalin, er Haunted House - et stort, hjemsøkt herskapshus som har vært bebodd av gullgravere - noe for deg. En spennende og nervepirrende opplevelse du aldri har opplevd maken til i Legoland.

Star Wars-fan? Sjekk her!

Opplev universet fra Star Wars, gjenskapt med over 5,3 millioner legoklosser – eksklusivt i Legoland. Polar Land er fortsatt den største attraksjonen parken noensinne har bygget, og er absolutt en opplevelse du bør få med deg. Og har du is i magen kan du dra på polarekspedisjon om bord på rutsjebanen Polar X-plorer, som har et fem meter langt fall.

Legoland har ufattelig mange spennende aktiviteter som vil glede både små og store og i år bys det blant annet på to splitter nye 4D-filmer. Den 22. april er endelig de populære legofigurene tilbake i filmen ved navn Lego Movie 4D A New Adventure, og den splitter nye 4D-filmen Lego Nexo Knights 4D Movie premierer den 28. mai.

GRUER DU DEG TIL BILTUREN? SJEKK UT TIPSENE SOM SIKRER GOD STEMNING I BAKSETET!

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet