Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Feriefølelsen starter i bilen

Annonse fra Color Line

Er alt bra i baksetet blir alt bra i forsetet også. Her er triksene som gir den ultimate feriestemningen også i bilen på vei til Danmark!

Biltur med barn kan være både utfordrende og trivelig. Vi har vel alle opplevd episoder hvor baksetet har blitt gjenstand for opprør og tumulter, men feriebilturen trenger ikke å være slik – langt ifra! Med et par enkle forhåndsregler og litt hell kan faktisk bilturen gå som en lek for hele familien. Og ingenting er bedre enn at ferien starter på behagelig vis!

Lag det hyggelig i baksetet 

Mye handler om gode forutsetninger for turen. Jo mer behagelig miljø du klarer å skape i baksetet, desto lengre tid kan små passasjerer tåle. Legg til rette med puter og teppe. Noen bruker dyne, avhengig av plass og temperatur. Særlig hvis barna har elektroniske spill eller skal se film, er en form for solskjerming fra side- og bakruter smart. Her kan dere anskaffe solskjerm med sugekopper eller bruke pledd eller håndklær. 

Når komforten er på plass og den blide flokken i baksetet er sikret etter alle kunsten regler, er neste punkt avfallshåndtering. Det er smart å etablere en dedikert avfallspose tidlig. Da er det meste klart for den store reisen – og har du glemt noe, får du pledd, tegnesaker og en rekke andre aktuelle ting til bilturen om bord på SuperSpeed. Det samme gjelder bilsyketabletter, smertestillende, plaster og andre smarte ting å ha med for sikkerhets skyld. Husk at utstyr som skjermer, nettbrett og diverse må sikres ordentlig slik at det ikke utgjør en fare ved et nødstilfelle.

Her finner du alt av aktuelle tilbud og øvrig utvalg om bord på SuperSpeed

BEST I BAKSETET: Barna vil sette pris på at dere foreldre legger en ekstra innsats i å gjøre det hyggelig i baksetet.

Utnytt tiden godt og slapp av

Det er viktig å stanse, strekke på beina og slappe av når dere har muligheten. Jo yngre barn i bilen, desto oftere er det lurt å holde pauser. Husk også at overfarten med SuperSpeed gir ypperlige muligheter for et meningsfylt avbrekk i reisen for store og små, uansett hva som frister. Her kan barna være med på mye gøy som gjør sitt til at de voksne også får et pusterom. 

I tillegg til mange familievennlige områder og tilbud om bord, har SuperSpeed masse spennende barneunderholdning. I skoleferier har Captain Kid og vennene hans eget show for de minste. Barna kan også bli med på Show School, hvor de lærer kule dansetrinn av aktivitetsledere med erfaring fra musikk, teater og dans. De litt eldre barna får sin egen Show School-variant, i tillegg til den spennende aktiviteten Detektivmysteriet som spiller på nysgjerrighet og fascinasjon for det mystiske.

Har du fått med deg årets store nyhet i Legoland Billund Resort?

LESESTUND: La barna finne sine favorittblader eller -bøker på turen. Morsomme og spennende historier får tiden til å gå. Foto: Color Line

Leker skaper fellesskap på bilturen

Det skal ikke mer til enn noen enkle felles rebusleker og andre påfunn som er moro avveksling underveis. Alle kan for eksempel være med på å leke "vindmølleleken" – en lek som handler om å bli førstemann til å se fem forskjellige vindmøller. Vindmøller kan selvsagt byttes ut med danske flagg, lastebiler, måker, menn med bart eller noe helt annet. En annen gøy og lærerik lek, særlig for litt større barn, er "fremmedordleken". Alt du trenger er en fremmedordbok. En leser opp fremmedord og de andre skal så gjette hva ordet betyr. 

Hvis dere har ark tilgjengelig kan dere også ha "vindusbingo": Fyll et bingorutenett med tegninger av kirker, traktorer, kuer, politibiler, postkasser, trafikkskilt og så videre, siden handler det om å få bingo først ved å se tingene langs veien. Bingoinnholdet kan også byttes ut med bilmerker eller liknende. Eller dere kan leke Color Lines favorittlek, "Mitt skip er lastet med … "! Her bestemmer dere en bokstav, hvor alle skal ha skipet lastet med noe på denne bokstaven og ingen har lov til å ha samme last.

STOR KONKURRANSE: Del bilder og vinn drømmetur til Legoland Billund Resort for fire personer

I resepsjonen på SuperSpeed kan du i tillegg finne masse spennende lesestoff i form av bøker og blader for barn og unge. Perfekt for pauser og ledig tid, eller også underveis på bilturen om barna ikke blir bilsyke av å lese.

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet