Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Når barna får bestemme

Annonse fra Color Line

Barn har ideer om det meste, noen er gode – andre ikke fullt så gode. At påfunnene ofte er så sjarmerende at det nesten er umulig å være streng, er noe mange voksne kan kjenne seg igjen i.

Når barna foretrekker iskrem-middag eller bestemmer seg for at dagens barnehageantrekk er et dragekostyme – det er øyeblikk som fortjener et publikum. Nå inviterer Color Line deg til å dele disse blinkskuddene – og slik bli med i konkurransen om å vinne et opphold i Legoland Billund Resort for fire personer.

Del bilder og vinn drømmetur

Har du et bilde av en morsom situasjon der barna bestemmer noe i familien? Alle disse artige, koselige, tøffe, komiske eller kreative bildene gir dere nå sjansen til å vinne neste ferietur til Legoland Billund Resort. Enkelt å delta er det også! Ta bilde med smarttelefonen din, del det på Facebook eller Instagram og merk bildet ved å skrive hashtagen #barnabestemmer i statusfeltet sammen med resten av bildeteksten din. Da blir bildet ditt automatisk med i konkurransen. Husk at du må ha åpen profil for at vi skal kunne se ditt bidrag. Vinneren kåres i september.

Les mer om en super familieferie til LEGOLAND® Billund Resort her

Barna vet best

På SuperSpeed vet besetningen godt at når barna har det bra, er alt bra. I tillegg til mange familievennlige områder og tilbud om bord, har båten masse spennende underholdning. I skoleferier har Captain Kid og vennene hans eget show. Her drar de på skattejakt, lager ballongfigurer og finner på mye moro sammen med de minste. 

De kan også bli med på Show School, hvor de lærer kule dansetrinn av aktivitetsledere med erfaring fra musikk, teater og dans. De litt eldre barna får sin egen Show School-variant, i tillegg til den spennende aktiviteten Detektivmysteriet som spiller på nysgjerrighet og fascinasjon for det mystiske.

Er det rart det blir SuperSpeed til Danmark om barna får bestemme? Noen ganger kan du altså trygt la de minste ta de store avgjørelsene – heldigvis.

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet