Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ta en spansk en!

Annonse fra Torp

Málaga er «hovedstaden» på Costa del Sol og serverer sol (selvsagt!), behagelig klima og mange muligheter, året rundt. Så ta en vårtur og få en forsmak på sommeren!

Hvis turen går til Málaga, går turen også til selve hovedsetet for sommer, sol og strandliv à la Espana! Her kan du nyte late dager ispedd fristende shopping, eller leie bil og utforske spanskekystens perler og omkringliggende byer. Hola!  

Spania i miniatyr

Málaga er et fyrig bekjentskap, hvor lidenskapen for flamenco, tapas, gode viner og kunst dyrkes daglig. Så er da også regionen, Andalucia, opphavssted til dansen, for ikke å glemme at Picasso er byens store sønn! Så at byen møter sine besøkende med rak rygg og en god dose stolthet, er ikke så underlig. Men mest av alt føler du deg velkommen. Og litt rådvill, for hvor skal du begynne når fristelsene er så mange? Málaga har imidlertid ikke alle de stolte og flotte historiske monumentene som Sevilla, Cordoba og Granada kan skilte med. Dermed står du litt friere i dine valg; det er ikke så mange ting du «må» se at det «må» gå i ett, men likevel severdigheter nok for en hel ferie.

Her blir det liv!

Selve bykjernen ligger ved havna og rommer koselige restauranter og livlige flamenco-opptredener på hvert hjørne. Og etter en herlig helaften her, er de fleste klare for å slippe undersåttene løs! Så blir det da også hevdet at Málaga har flere barer per kvadratmeter enn noen annen europeisk by.

Dagen derpå kan byens egen strand, La Malagueta, være et fint sted å finne den gode feriefølelsen (og formen igjen). I april–mai er badevannet «godt norsk»; 17 grader-ish, så de ivrigste kan få dyppet seg. Og når sola varmer, tennes kullgrillene og du kan kjenne lukten av grillede sardiner, eller boquerones. Retten er så typisk for Málaga, at folk derfra kalles «Boquerones» av andre spanjoler.

Se mer av Málaga:

· Det mauriske festningsanlegget Alcazaba fra år 1063, en slags miniutgave av Alhambra i Granada.

· Fortsette opp til borgen Gibralfaro, med fantastisk utsikt over byen.

· Byens store katedral, påbegynt i 1528.

· Picasso-museet, med over 200 av mesterens verker.

· Se det fantastiske Andalucía, med Granada, Cordoba og Sevilla.

· Spill golf, innenfor det området i Europa med høyest tetthet av anlegg!

· Eller stå på ski i Sierra Nevada, hvis årstiden tillater det.

Matmarked, festivaler og retreat

En annen bedagelig start på dagen derpå, er å dukke inn i matmarkedet Mercado Atarazanas – rett inn fra hovedgaten Alameda Principal. Her kan du peke, smake og innta det yrende markedslivet. Pass på å prøve den aller beste skinken, pata negra, laget på Ibérico-gris, som beiter eikenøtter og friske urter. Gjør alle luktene deg skikkelig sulten, bør lunsjen (tapas, selvsagt) inntas på den kjente bodegaen, El Pimpi. Denne gamle restauranten er en institusjon i byen, med sine store polkadott-blomsterkrukker og sjelfulle lokale, hvor kunstnere og intellektuelle har diskutert all verdens temaer. Og til dessert? Vel, la oss si det sånn; kanskje spotter du Antonio Banderas her …

Er du på Costa del Sol i august, februar eller rundt påsketider, vil feststemningen omringe deg hvor enn du ferdes og gjøre bedagelige dager langt livligere. Da er det nemlig festivitas-tid, med karneval eller festivaler. Og spanjolene vet å feire! Etterpå kan det være på sin plass å trekke seg litt tilbake. Rett ut for den populære gågaten Calle Marques de Larios, kan du tre inn i skyggene til den grønne lungen Paseo del Parque. Historien om parken er romantisk. Málagas to mektigste familier ble forent i et giftermål, og på bryllupsreisen rundt om i verden, samlet paret vekster fra stedene de besøkte. Resultatet er den frodige parken i hjertet av byen.

Torp Sandefjord lufthavn

TORP Sandefjord lufthavn er en av Norges største private lufthavner, med et omfattende nasjonalt og internasjonalt rutenett, som opereres av bl.a. Wizz Air, Widerøe, KLM, Ryanair og Norwegian, samt charteroperatører.

Fly direkte fra TORP til Málaga hver onsdag og søndag med Ryanair, og hver torsdag og søndag med Norwegian. http://www.torp.no http://www.torp.no

For full feriepakke, kontakt Torps eget reisebyrå: Torp Booking. De kan hjelpe deg med flybilletter, leiebil og hotell.

Telefon: 33 42 70 80.

E-post: reise@torp.no.

Følg «favorittflyplassen» på Facebook

En voksende trend: Digital detox

En annen park verdt et besøk, er byens botaniske hage, som ifølge lokale guider er en av Europas beste – en oase av ro med planter fra hele verden. Rett og slett en digital detox! Hagen har eksistert siden 1855, så det er ikke rart at samlingen etterhvert har bokstavelig talt vokst seg til – det tar faktisk over seks timer å se alt! For førstegangsbesøkeren kan det dermed være greit å starte med ruten som kalles «The Jewels of La Concepcion», hvor alle de største severdighetene ligger. Denne vandringen tar ca. halvannen time, er godt merket og gir en behagelig ro som følger deg langt utover dagen.

En fottur for livet

Søker du derimot en naturopplevelse som gir litt mer brus i årene, prøv det som tidligere var kjent som «verdens farligste fottur»! Denne «kongens sti», Caminito del Rey (som navnet betyr), én times kjøring nordvest for Málaga, ble anlagt under ekstreme forhold i perioden 1901 til 1905. Spanjolene bygde kraftverk ved fossene El Chorro og Gaitancio, og arbeiderne måtte ha en «vei» for å komme inn med materialer og utføre vedlikehold senere. Navnet fikk den etter at Spanias kong Alfonso XIII gikk stien da han åpnet demningen i 1921. Og den var sannelig verdt oppmerksomheten, denne buktende «stien» ev tre og betong – ingeniørkunst som hadde krevd et ukjent antall menneskeliv under konstruksjon – der den klamret seg til stupbratte fjellsider, med avgrunnen 100 meter under!

Men etter som årene gikk, begynte den igjen å kreve menneskeliv, da vedlikeholdet var kraftig forsømt og våghalser dristet seg utpå, uten hell … I 2000 gikk ytterligere tre unge menn tapt, da stengte myndighetene ruten. I fjor ble den imidlertid åpnet igjen, etter en storstilt, prisbelønnet gjenoppbyggelse, og er nå en fantastisk fottur på 7,7 km, hvor du ikke lenger trenger å frykte for livet! Med en begrensning på 600 turister per dag, 50 hver halve time, er det nødvendig å booke på forhånd. Ruten åpner igjen i mai, og vil trolig koste rundt 80 NOK per person – en billett som ikke lenger gir angst for livet, men et minne for livet!

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet