Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Blir Tønsbergs råeste leiligheter

Annonse fra Selvaag

Signaturen er på vei! 13 etasjer høyt med 23 leiligheter sjøen nær sagt rundt hele bygget. Tønsbergs mest spektakulære boprosjekt legger seg på det som må være Tønsbergs beste tomt – aller ytterst på Kaldnes Brygge.

Over halvparten av leilighetene i Signaturen er allerede solgt. I September forventes byggestart på det som blir de råeste leilighetene i Tønsberg. 

- Leilighetene har en helt uslåelig beliggenhet. Her bor du midt i byen, rett ved sjøen, og med Teie-skogen i umiddelbar nærhet, sier en entusiastisk daglig leder i Selvaag, Rune Magnus Thomassen.

Kaldnes brygge

* Kaldnes er Tønsbergs svar på Aker Brygge! Signaturen har antatt byggestart i September i år, mens Dockside hus B er innflyttningsklar nå i juni/juli. I disse dager starter byggingen av Hus C. Her vil det bo en god miks av unge og eldre. Sjekk ut informasjon rundt prosjektene og området her!

* Visste du at biltrafikken har gått ned i Tønsberg sentrum med utbyggingen på Kaldnes Brygge? Stadig flere tar beina fatt eller hopper på sykkelen når de skal på jobb. Med gangbroen og sentral beliggenhet er det mye lettere å være miljøvennlig.

Trives godt

Selv om beliggenheten er hovedgrunnen til at folk kjøper leilighet på Kaldnes, finnes det også andre faktorer som gjør at salget går unna. 

- Vi har lagt stor vekt på variert arkitektur og bokvalitet både på uterom og selve husene på Kaldnes. Naturlig nok har også det betydning for hvor godt folk trives her. For det vet vi - de som først flytter hit trives veldig godt,  sier Rune. 

Påstanden Rune kommer med er basert på gode tall. For det første er det svært få leiligheter på Kaldnes ute i bruktmarkedet. I tillegg er det gjort flere kundetilfredshetsundersøkelser som dokumenterer at kundene som har kjøpt er veldig fornøyd. 

Ikke bare Signaturen

Rune står i stua i første etasje i Signaturen. Bak seg har han Tønsberg på den ene siden og Jarlsberg på den andre. Kombinasjonen av lys, årstid, båter og vann nært på gjør at omgivelsene rundt Signaturen hele tiden endrer seg. Utsikten blir aldri helt lik. 

- Her får du  kontakten med vannet. Du har egentlig ingenting rundt deg, samtidig som Tønsberg ligger for dine føtter. Det går ikke an å få bedre beliggenhet, smiler en fornøyd Rune. 

Halvparten av boligene i Signaturen er solgt, men fortsatt er det mange råe leiligheter til salgs. 

Den aller råeste, som ligger i 13. etasje, kan bli din hvis du blar opp 25,5 millioner. Da har du utsikt fra 45 meter over havet og 195 kvadratmeter å boltre deg på. 


Her kan du se en 3d-illustrasjon av Signaturen:

3D-illustrasjon av Signaturen
Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet