Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Aldri for sent å utdanne seg

Annonse fra Kompetansebyggeren Vestfold

Verken Vibeke eller Antoinette hadde spesielt gode erfaringer med skole. Likevel tok de i mot tilbudet om utdanning hos Kompetansebyggeren. Det angrer de ikke på nå.

På Teiehøyden barnehage er Antoinette Hammelow-Berg og Vibeke Farsund godt i gang med arbeidsdagen. Her har de jobbet i flere år som assistenter, men for noen måneder siden gikk de opp til eksamen. Begge stod, og nå er de fagarbeidere.

- Det å ha gjennomført en eksamen har mye å si for selvfølelsen, sier Antoinette.

- Det gjør godt inni deg når du har papirer som viser at du mestrer og fullfører det du har begynt på! 

Kompetansebyggeren

- Tilbyr videregående opplæring innen yrkesfag og studieforberedende fag.

- Elever kan også ta opp igjen enkeltfag.

- Ca 1150 benytter tilbudet årlig.

- Snitt-alder på 30-33 år. For tiden er den yngste 19 år og den eldste 57!

- De aller fleste som går opp til eksamen står med gode resultater. Ca 90% fullfører studiene på studieforberedende mens det er noe lavere i yrkesfag.

- Suksesskriteriene er tilpasset opplæring og tett oppfølging. 

Vokst opp i barnehage

For Vibeke har det å jobbe i barnehage vært det naturligste i verden. Familien hennes drev nemlig en familiebarnehage mens hun vokste opp.

- Jeg er veldig glad i barn, det gir meg mye glede å oppleve de små hverdagsøyeblikkene sammen med de.

Det trengs flere med fagutdanning rundt om i barnehagene, og mange som i dag jobber som assistenter får tilbud om utdannelse. Da Vibeke i fjor vinter fikk tilbudet om gratis utdannelse fra fylkeskommunen grep hun muligheten.

- Oh my God, tenkte jeg. Hva er det jeg har begitt meg ut på? Jeg har ikke vært veldig skoleflink før, men det gikk over all forventning, smiler Vibeke.

Også for Antoinette satt det langt inne å sette seg på skolebenken igjen.

- For meg er det noe som skurrer når jeg hører skole, klasserom og lærer. Men da jeg kom inn i klasserommet var det en atmosfære og ro i klasserommet som gjorde at jeg ble trygg. Jeg bestemte meg fort for at dette kom til å gå, sier Antoinette. 

- Bare blikket deres sier: dette klarer du! Stol på deg selv, du fikser det!

Antoinette Hammelow-Berg

Lærerne avgjørende

Det er flere grunner til at det ble lettere for både Vibeke og Antoinette å fullføre studieløpet denne gangen. Begge trekker frem at de naturlig nok var mer modne nå enn som tenåringer. En annen årsak er at de har praksiserfaring fra fagområdet de studerer, som gjør møtet med teori lettere. I tillegg er voksenopplæringen tilpasset hver enkelt elev, slik at det er mulig å kombinere skole med både jobb og familie. For de ferske fagarbeiderne betød det skole en kveld i uka.

Likevel sier begge at det var lærerne som utgjorde den største forskjellen. Ikke bare var de gode i å formidle fagkunnskap, det viktigste bidraget var evnen de hadde til å se og motivere hver enkelt elev.

- Den oppfølgingen jeg fikk var helt avgjørende for at jeg skulle klare det. Uten den hadde jeg ikke vært der jeg er i dag, med fagbrevet i boks, sier Vibeke.

Antoinette er helt enig:

- Bare blikket deres sier: dette klarer du! Stol på deg selv, du fikser det!. I tillegg hadde de hodet fullt av informasjon og kunnskap, og formidlet det på en fantastisk måte. 

Følger opp alle

Oskar Pettersen er en av lærerene Antoinette og Vibeke skryter sånn av. Han jobber for Kompetansebyggeren Vestfold, som er voksenopplæringstilbudet til Vestfold Fylkekommune.

Han er enig i at kjernen i det de gjør er å se hver enkelt elev.

- Elevene hos oss skal få det de trenger i den livssituasjonen de er i. De fleste av de er i jobb og trenger et fleksibelt tilbud. .Mange hos oss har prøvd et skoleløp før, da er det fort en dørstokkmil å komme til skolen igjen. Vi starter alltid med å kartlegge hver enkelt elevs behov for at skole skal bli en god opplevelse. Det tror vi gir en trygghet slik at kollektivet også fungerer, sier Oskar.

Han synes det er like gøy hver gang han får vite at noen av hans tidligere elever har fått fagbrevet de har jobbet mot.

- Vibeke og Antoinette var forbilder i det å glede seg over å gå på skole igjen. De skjønte også at det ikke handlet om å få et godt resultat, men også å møte og lære noe av sine medelever, smiler Oskar. 

Vil motivere andre

Både Vibeke og Antoinette har fått en såpass god opplevelse av å studere at de vurderer å gjøre mer av det.

- Det vil jeg absolutt vurdere, barna mine må bare bli litt større først, sier Vibeke.

Begge vil absolutt anbefale andre som har vært i deres situasjon å benytte seg av Kompetansebyggeren:

Antoinette og Vibeke ønsker å motivere andre.
Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet