Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Unikt eksperiment på jobben

Annonse fra Aage M Office

Hvor mye stopper det opp på et kontor hvis kontorrekvisita forsvinner? Det sa Flowtite Technology seg villige til å finne ut av. Bli med på et sosialt eksperiment!

Kontorrekvisita er noe alle har et forhold til. Det er en så integrert del av hverdagen vår at vi tar det som en selvfølge. Samtidig finnes det ikke noe mer irriterende enn å gå tom for toner på kopimaskina eller ikke finne igjen tusjen til tavla på møterommet. 

På Foksrød ligger Flowtite Technology som er vant til å ha sakene i orden. De sa seg imidlertid villige til å bli med på et aldri så lite eksperiment. 

Aage M Office

- En av Vestfolds største aktører inn kontor og datarekvisita, inkludert kontormaskiner, kontormøbler, firmagaver og profileringsartikler.

- Retter seg både mot bedriftsmarked og privatmarked

- Er lokaleid.

- Leverer til privat næringsliv og offentlig sektor.

- Har to butikker lokalisert i Tønsberg og Sandefjord

Tønsberg: Træleborgveien 11, tlf: 95 26 51 58
Sandefjord: Klinestadmoen 1 Fokserød, tlf: 95 26 75 83

Har vanligvis kontroll

Nana Halonen er sekretær i Flowtite, og har vanligvis kontroll på rekvisitaen. Men i dag har hun sagt seg villig til å klare seg uten kontorrekvisita som Aage M Office tilbyr. Det inkluderer blant annet kontorstol, tastatur, mus, ringpermer, post-it-lapper, notatblokker og kulepenner. 

- Jeg tror jeg må lete etter nye løsninger, sier Nana. 

På jakt etter en komfortabel arbeidsposisjon kobler hun pcen fra dockingstasjonen og begir seg ut i kontorlandskapet. 

Nana slår seg til ro i et fellesrom, men oppdager en vesentlig mangel:  

- Når jeg ikke sitter på kontoret har jeg ikke tilgang til server og internett! Fortvilet går hun tilbake til kontoret og ender med å sitte på kontorpulten. 

- Dette kommer ikke til å gå i lengden, fortviler Nana. Heldigvis holder ikke gutta fra Aage M Office Nana lenge på pinebenken. De er totalleverandør av kontorrekvisita for Flowtite, og vet hva som må på plass igjen. Etter noen få minutter er orden gjennopprettet, og Nana kan jobbe videre. 

- Mye av det jeg bruker på kontoret mitt tar jeg som en selvfølge. Hvis jeg ikke hadde fått hjelpemidlene tilbake kunne jeg bare vannet blomster i dag, ler Nana. 

Kaos på møterommet

Også i møterommet er ting snudd på hodet. Aage M Office, som leverer alt av kontorrekvisita til Flowtite, har fått lov til å fjerne all rekvisita de har ansvar for. Da blir det vanskelig å gjennomføre møter der. 

- Vi er jo vant til å bruke tavla når vi brainstormer, i tillegg til at vi er avhengig av projektor for å jobbe sammen om forskjellige prosjekter. Å samles foran en liten pcskjerm blir veldig vanskelig, sier Lloyd Tjelle, IT-sjef hos Flowtite. 

Han innser raskt at møtet vi bli krevende å gjennomføre. Gleden er derfor stor, når stoler, projektor og tavle blir tilgjengelig igjen: - Endelig, nå kan vi gjøre jobben vår, utbryter Lloyd. 


Viktig med totalleverandør

Selv om dette eksperimentet setter ting på spissen, er det ingen tvil om at mange har opplevd frustrerende øyeblikk på grunn av utstyr som mangler. Vi tar for gitt at kaffen er på plass og at det aldri mangler toalettpapir. I mange bedrifter får noen ansatte ansvaret for å følge opp alt dette, men Flowtite har gått for Aage M Office som totalleverandør

- Det fine med Aage M Office er at de leverer alt vi trenger av rekvisita. I tillegg holder de oversikt over hva vi trenger til enhver tid. Det gjør at jeg kan konsentrere meg mer om mine arbeidsoppgaver, avslutter en lettet Nana som endelig har fått tilbake kontoret sitt..

Blerim og Hans fjerner rubbel og bit fra møterommet. Da blir morgenmøte litt annerledes!
Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet