Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Takler ikke kontorjobb

Annonse fra Block Watne

- Jeg kunne aldri ha sittet på et kontor. Det er jeg for rastløs til, sier lærling Jim Halvorsen.

Klokka har nettopp passert 07 på morgenen, og Jim er i gang med å få opp nok et hus på det nyetablerte Kongstunet på Sem. Han er halvveis i lærlingperioden og har det siste året jobbet mye med læremester Robert.

- Det er fint å jobbe med Robert. Det var han jeg startet læreperioden med da jeg kom hit og han er veldig flink til å lære bort. Han er veldig tålmodig, og det må man være med en lærling, sier Jim.

Robert er tømrer Bas. Det betyr at han er ansvarlig for fremdriften på byggeplassen, i tillegg til å ofte ta seg av nye lærlinger. Han er enig med Jim:

- Det har utviklet seg til å bli en vennskapsrelasjon, vi har det veldig trivelig sammen. Og det er jo viktig!

De holder på med en enebolig som plasseres midt i det nye boligfeltet. Herfra har man 360 graders utsikt til nye, ferdige boliger. Noen av de har vært bebodd i et års tid allerede. Jim og Robert har nettopp startet på en av de siste eneboligene som skal opp på feltet og er godt i gang med reisverket. Selv om Jim er lærling, gjør han oppgaver som ferdig utdannede tømrere må håndtere.

- Lærlingene bør få ansvar tidlig, og få ordentlige oppgaver slik at de får en yrkesstolthet av det de gjør, og ser at de utgjør en forskjell i bedriften, sier den erfarne læremesteren.  

TRIVES PÅ JOBB: Robert og Jim trives godt med å bygge hus sammen

Stolt av norsk byggeskikk

Huskjøp er den dyreste investeringen de fleste av oss gjør i løpet av livet. Det har tømrerene i Block Watne all mulig respekt for. Nettopp derfor er kvaliteten på arbeidet i høysete.

- Det viktigste når jeg lærer opp nye lærlinger er å få inn at de skal jobbe nøyaktig og riktig. Tempo på arbeidet kommer uansett med erfaring, sier Robert.

En fordel med å ha læreperiode i Block Watne er at all jobb foregår på byggeplassen. Mange andre ferdighusleverandører benytter seg av prefabrikkerte moduler, mens Block Watne foretrekker godt, norsk håndverk:

- Norsk byggeskikk er å bygge huset fra grunnen av i tømmer. Jeg er veldig glad for at vi fortsatt bygger sånn, mange tar inn elementer fra Polen og Litauen og da blir jo tømrerne bare montører. Når alt arbeid foregår på byggeplassen har vi full kontroll på materialer og byggeprosessen hele veien -  etter gode, norske tradisjoner, sier Robert.

I Block Watne er det en forutsetning at alle tømrere kan snakke norsk.  Det er viktig for å fullt ut forstå detaljene i norsk byggeskikk slik at alt leveres i den kvaliteten som er forventet av Block Watne. For kunder som kommer på byggeplassen for å se, er det også kommunikasjon på norsk betryggende.  

Kongstunet

- Kongstunet ligger på Sem, ti minutter fra Tønsberg med lett adkomst til E-18

- Et nytt byggefelt bestående av1 4 tomannsboliger, 15 rekkehus, 16 leiligheter  og 17 eneboliger

- Byggefeltet utvikles av Block Watne som eies av OBOS

- Har levert nesten 100 000 boliger siden 1950-tallet

Ville ikke ha kontorjobb

Jim hadde i følge seg selv litt for mye energi på skolebenken, og fant ut at han passet best til et fysisk yrke. Da passet snekkeryrket bra: 

- Tømrer er fint, jeg får bruke kroppen og være i aktivitet, ikke sitte inne å sture. 

Jim husker godt den første dagen på jobb. Det var også første gang han møtte Robert. 

- Jeg var anspent den første dagen. Robert møtte jeg på hovedkontoret. Det var småkleint, jeg kikka på Robert og lurte på hvordan dette skulle gå. Han er en av de som har vært lengst her i Block Watne, han kan triksa og har gitt meg en trygg start i Block Watne. Jeg føler at Robert er kremen her! 


Snart ferdig på Kongstunet

Tømrerne er nå i siste fase av utbyggingen av Kongstunet, som skal stå helt ferdig i slutten av 2017. Med de flest av boligene på plass, har området tatt skikkelig form - og det blir virkelig trivelig å bo på Kongstunet! 

Boligene ligger på Sem, sentralt plassert i Vestfold med kort vei til E-18 og Tønsberg. 

- Her er det så fint å bo! Vi har fortsatt ledig noen få leiligheter, rekkehus og eneboliger. Det betyr at vi har boliger som passer for alle livssituasjoner. De som kommer hit på visning blir alltid positivt overrasket over hvor fin beliggenheten er og hvor koselig området har blitt, sier salgskonsulent Pernille Strøm.  

Og det skader kanskje heller ikke å vite litt om hvem som har bygget husene der? 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet