Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Espen sparte 150 000 på takfornying

Annonse fra Takfornying AS

Da Espen skulle renovere taket sitt trodde han at det ville koste mer enn 200 000 kroner. Ved å fornye taket fremfor å skifte det ut sparte han penger. Mye penger.

Et år etter at taket ble fornyet har Espen Bauer-Hansen besøk av eier av og daglig leder i Takfornying, Vegard Furhovden.  Begge to ser opp på taket for å vurdere hvordan det har klart seg gjennom det siste året.  

– Det ser fortsatt helt nytt ut, sier en svært fornøyd Espen. 

I tillegg til at taket nå er svært pent igjen, nyter han å se at vannet renner godt av:

– Vannet bare preller av taket og trekker ikke ned i steinen slik det gjorde før. Jeg hadde en megler hos meg i sommer, og huset har en helt annen verdi etter at jeg fornyet taket, sier Espen. 

Listeprisen for å bytte ut taket fremfor å fornye det, er fem ganger høyere. - Vi har kunder som har spart mer enn 250 000 kroner på å bruke oss, sier Vegard. 

Takfornying

- Gratis og uforpliktende befaring!

- Dokumentert kvalitet, takmalingen fra Drywood har 10 års garanti

- Å fornye taket gir en verdiøkning på boligen

- Takfornying AS er en landsdekkende kjede med hovedkontor på Nøtterøy

Et fullgodt alternativ

I Norge er vi godt vant til å male ytterveggene for å ta vare på kledningen. Med godt vedlikehold kan treverket stå i minst 60-70 år. Det vi ikke er like flinke til, er å vedlikeholde taket vårt. Faktisk er det en gjengs oppfatning av at taket må byttes ut når det runder 30 år - men hvordan kan betong ha kortere levetid enn tre? Det har Takfornying svaret på. 

 I de fleste tilfeller er det mer hensiktsmessig å fornye taket enn å bytte det ut.

– Vi må ta vare på betongen vår for at den ikke skal gå i oppløsning, sier Vegard.

Selv om taksteinen er både mosegrodd og suger til seg vann, kan nemlig Vegard og gjengen hans gi steinen nytt liv. 

Fornyningen av taket har tre faser.

1. Først dyprenses taksteinen for å få bort alt av urenheter og mose. 

2. Steinen impregneres, alle porer og ujevnheter tettes slik at vannet preller av.

3.  Til slutt males steinen i ønsket farge med et slitedekke for å beskytte steinen og den nye impregneringen. 

Malingen er svært slitesterk - og sammen med de andre elementene forlenges levetiden på taket i opp til 20 år. I tillegg ser taket helt nytt ut! 

Bonusen er at taket også ser helt nytt ut igjen

Vegard Furhovden, eier og daglig leder Takfornying

Gratis befaring?

Klikk her for bestilling, eller la oss ringe deg for å avtale befaringstidspunkt. 

Sparte både penger og miljø

– Jeg valgte takfornying fordi prosessen oser av kvalitet, og det ser veldig bra ut på andre tak dette er gjort på. Det var et enkelt valg når jeg i tillegg sparte 150 000 kroner i forhold til å legge nytt tak, sier Espen som er utdannet økonom. 

– Ikke glem at du også sparer miljøet, skyter Vegard inn. Å gjenbruke materialer er naturlig nok mer miljøvennilg enn å bytte de ut. 

 Espens nye tak smittet fort over på naboer som har hus fra samme byggeperiode: 

– Det er jo gøy å se at det er fire hus rundt oss som også har fornyet takene sine. Jeg må innrømme at jeg har anbefalt Takfornying til andre folk også, avslutter Espen. 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet