Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Norges yngste megler

Annonse fra Block Watne

Endelig er husene øverst i Tømmerholtåsen på Nøtterøy ferdig. Se "eiendomsmegler" Tobias vise de frem!

Block Watne på Tømmerholtåsen

- En enebolig og to enheter i en tomannsbolig til salgs

- Sentralt plassert på Nøtterøy

- Etablert boligområde

- Rett ved lekeplass

- Visning Lørdag og Søndag kl 13-15

- For mer informasjon, kontakt Pernille Strøm: 

mobil: 905 19 940

e-post: pernille.strom@blockwatne.no

- Jeg blir sliten av denne jobben! Tobias (6) har nettopp gjort seg ferdig med å vise frem en av de splitter nye tomannsboligene på toppen av Tømmerholtåsen. Totalt har det kommet opp en tomannsbolig og en enebolig for salg. 

Tobias liker det han ser: 

- Det er veldig fine hus, med lekeplass og lekekamerater rett utenfor døra, sier han. 

Perfekt for barnefamilier

Tobias er spesielt opptatt av hvordan hus er egnet til barnebursdager. Tomannsboligen på Tømmerholtåsen består testen: - Det er helt perfekt å arrangere barnebursdager i kjellerstua, sier han. 

Kjenner vi foreldre rett, er det nok ikke bare seksåringen som setter pris på et ekstra oppholdsrom i kjelleren. 

Tømmerholtåsen ligger sentralt plassert på Nøtterøy, med kort avstand til både sjø, båthavn og turområder. Kolonialbutikker er bare en fem minutters kjøretur unna, enten til Kjøpmannskjær eller Borgheim. Boligene ligger på toppen av et ellers ferdig utbygd boligfelt. Det betyr lite trafikk og oversiktlig nærmiljø. 

Og kanskje det aller beste for småbarnsfamilier: Huset ligger i gåavstand til både skole og barnehage. Vår "eiendomsmegler" har førstehåndskunnskap til barnehagen: 

- Jeg har gått på Brattås barnehage, og den er veldig bra! sier Tobias. 

Innholdsrikt hus

Tobias har et noe utradisjonelt argument for å kjøpe huset.

 - Det alle beste med huset er at det er ryddig, sier den forholdsvis uerfarne eiendomsmegleren. 

Han har også andre argumenter som kanskje treffer litt bedre: - Her kan du flytte rett inn og lage middag med en gang, sier han mens han står over stekepanna. En eiendomsmegler må jo teste ut litt slik at han vet hva han snakker om. 

Tomannsboligen Tobias viser frem er moderne og laget for familien. 1. Etasje består av en åpen kjøkkenløsning ut mot spisestue og stue. Ellers består huset av tre soverom, to bad, et vaskerom, kjellerstue og godt med bodplass. 

Utendørs har boligen pent opparbeidet hage med plen og asfaltert gårdsplass. Bilen parkeres i garasjen med sportsbod.


Se mer fra huset på toppen av Tømmerholtåsen

Visningshelg

Til helgen er det åpen visning i både tomannsboligene og eneboligen på Tømmerholtåsen. Velkommen Lørdag eller søndag  kl 13-15. 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet