Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Dette har Kaldnes å by på

Annonse fra Selvaag

Hvor vil du helst bo? Ved sjøen, men sentrumsnært? Kanskje du ønsker kulturtilbud rett utenfor døra, samtidig som du vil gå tur med hunden i skogen? Spørsmålene har ett svar - Kaldnes brygge.

Noe av det viktigste ved valg av bolig er beliggenhet. Mye kan endres på i et hus eller en leilighet, men beliggenheten er det umulig å gjøre noe med.  Tenk å kunne gå til og fra jobb, lufte hunden i skogen, spise deg mett på landets (?) beste burger og kose deg på quiz før du avslutter kvelden med konsert på Støperiet!

Merguez-pølsa er virkelig noe å anbefale - og noe annet enn det kunder forbinder med Kverneriet. (Foto: Henrik Kihlstrand)

Burger som nabo

Så lenge du bor på Kaldnes brygge, starter tilbudene med en gang du kommer ut døra. Kverneriet er en av Tønsbergs mest populære restauranter, og ligger rett ved gangbrua over til byen. Kverneriet er mest kjent for hamburgerne sine, og åpnet i mars 2013. 
Frida har jobbet på Kverneriet i to og et halvt år, og kan fortelle at de har stamkunder som kommer helt fra Sandefjord og Horten, samtidig som de nærmeste naboene ofte tar turen innom. 
—Selv om vi er mest kjent for burgerne våre, må jeg tipse folk om Merguez-pølsene vi lager her på kjøkkenet. De kommer med en fløyelsmyk potetstappe, og er virkelig, virkelig gode, sier Frida. 

I februar skal både restauranten og menyen pusses opp, og nye, spennende smakskombinasjoner er klare fra 1. Mars. 
Visste du at Kverneriet skal åpne sin andre restaurant i Oslo senere i år, og at de nylig ble kåret til hovedstadens beste burger? 

Kaldnes Brygge

Leiligheter med god standard og flott, sjønær beliggenhet. 

Sjøfront trinn 2:

18 ledige leiligheter

Størrelse fra 59 kvadratmeter til 116

Pris fra 3 250 000


Dockside hus D

10 ledige leiligheter

Størrelse fra 34 kvadratmeter til 62.

Pris fra 2 040 000


Signaturen

3 ledige leiligheter

Størrelse fra 122 kvadratmeter til 195

Pris fra 10 500 000

Klar for Quiz?

Vegg i vegg med Kverneriet, ligger utestedet Verftet.  Hver torsdag er Tønsbergs egen QuizMaster Bjørn Helge Jahnsen på plass med spørsmål om alle mulige temaer. I en årrekke var Quizen på Totalen, i fjor sommer startet han på Verftet: 

—Jeg er kjempefornøyd med å ha quiz her. Vi samler masse folk her, fra hele byen egentlig. Vi har også fått med oss flere lokale deltagere, for eksempel ei som bor rett over oss her. Hun hører av og til stemmen min og kommer på at hun må ned hit for å få med seg quizzen, smiler Bjørn Helge.

Hovedrettene serveres på planker, og særlig verftets planke er populær. Høres det bra ut med ungarske pølser, korianderboller, salte poteter, tigerreker, spekeskinke, bris, rotchips, salat, oliven, fikenmarmelade/nøttemix, mangosalsa, brød og aioli? Tips: Husk å bestill bord mellom fire og seks fra onsdag til lørdag, da får du all mat til halv pris! 

Tønsbergs kuleste scene

Det tar deg nøyaktig 30 sekunder å gå fra Verftet til Støperiet. Konsertscenen har de siste månedene vært fyllt til randen med trekkplaster som Seigmenn og Freddy Kalas. Det er ingen tvil om at alle finner noe de kan like i løpet av et år på Støperiet.  29. januar blir det kaffekonsert med Tønsberg Janitsjarkorps og Tønsberg Bykorps, i februar blir det både åtti- og nittitallsparty, samt Vassendgutane. Mars inneholder blant annet av Ungdommens kulturmønstring,  før Sondre Lerche står for tur i mars. April går med til Stokke Storband og Sjøbodkorets oppsetning av Jesus Christ Superstar. 

Så selv om du faktisk må opp av godstolen for å oppleve noe også hvis du bor på Kaldnes, kan i hvert fall ingen klage på tilbudene i umiddelbar nærhet! 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet