Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Endelig åpner Vidars på torget:

–Dette har jeg drømt om lenge!

Annonse fra Vidars

Finn Kristensen har drømt om nye lokaler i 5 år. Nå er endelig butikken åpen - se hvordan den ser ut!

– Jeg har lett etter nye lokaler i fem år. Da jeg fikk tilbudet om å flytte inn i et av Tønsbergs mest ærverdige bygg, var det lett å takke ja, smiler Finn. 

Siden avtalen ble inngått har det meste for Finn dreid seg om å gjenopprette den opprinnelige fasaden, og innrede et interiør som passer til både sortiment av klær, og til eksisterende bygning. Det har tatt tid. 

– Det er en omfattende prosess å gjøre fasadeendringer på et vernet bygg. Vi har likevel møtt velvilje fra politikere og administrasjon hele veien, og i januar var alt av godkjenninger på plass. 

Fasjonabelt

Selv om Vidars har hatt gode lokaler i over 35 år, vil det nye lokalet stå enda mer i stil til de utstilte godsakene. Her skal vi bli inspirert av merker som Morris, Polo Ralph Lauren, Eton og Jacob Cohën. 

Driv Design ble valgt ut som leverandør av interiøret, nettopp fordi de klarte å forvalte møte mellom mote og det opprinnelige uttrykket i bygget som kom opp før 1919. 

– Vi har lyst til at kundene får en veldig god totalopplevelse av å handle hos oss, smiler Finn. 

Da spiller det visuelle inn. Med god takhøyde, eksklusivt interiør, store vindusflater og spennende utstillinger, skal kundene bli inspirert. Legg til ekspertisen og kunnskapen de ansatte har om mote, så vil selv den minst moteinteresserte bli inspirert. 

Slik så det ut før åpningen:

Se fra dagene før åpningen her
SPENT: Butikksjef Sondre er spent men tror nye Vidars vil bli tatt godt imot.

Hektisk påske

Mens vi andre spiste kvikk lunsj i påskefjellet, har Finn og kollegaene vært travelt opptatt med å få butikken klar til åpning. Alt av inventar og utstyr kom på plass, samtidig som det mest tidsriktige av mote ligger og henger til utstilling. 

– Det har vært utrolig gøy å få være så involvert i en nyåpning, det gir oss virkelig eierskap til den nye butikken, sier en fornøyd og spent butikksjef, Sondre Beck Solberg. Sammen med de andre ansatte har han stått på dag og natt for å komme i mål. De har likevel fått hjelp utenfra. 

– Våre leverandører har agenter som i aller høyeste grad har bidratt til å gi butikken vår det uttrykket den har når vi åpner. De får med seg at alt av trender når de reiser på kryss og tvers i Norge, og gir oss nye impulser, sier Sondre. 

Synes du dette ser spennende ut? Kom å se selv når butikken åpner på fredag! 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet