Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå får du Smart Repair hos Bertel O. Steen Tønsberg

Annonse fra Bertel O. Steen Tønsberg

Bertel O. Steen i Tønsberg lanserer i disse dager smart repair. Det kan du sparer penger på!

Det har skjedd med de fleste av oss. Parkeringsbulken lyser mot deg etter at noen har vært litt for rask opp med bildøra.  Eller hva med den gangen du parkerte akkurat litt for nærme fortauskanten og fikk skade på felgen? Slike skader er utrolig irriterende, og ikke minst kostbare. 

For noen år siden ble det mulig å benytte seg av helt nyutviklede teknikker for å reparere mindre skader til en mye lavere pris, og nå tilbyr også Bertel O. Steen i Tønsberg den løsningen.

Tar imot alle

Teknikken heter SMART repair, og er en forkortelse for Small Medium Area Repair Technique. Det betyr at små og mellomstore områder kan fikses med enklere reparasjon for å spare kostnad. Selv om Bertel O. Steen Tønsberg er merkeverksted for Peugeout og Mercedes, er alle merker velkomne. 

– Småskader som før har kostet en formue å få utbedret på merkeverksted, kan nå bli vesentlig rimeligere,  sier servicesjef på bilskade, Erik Akselsen. 

Særlig en kundegruppe kan få merke hvor mye det er å spare på smart repair: De som leaser bil. Ved tilbakelevering av leasingbil foretas en taksering. Hvis den takseringen avdekker skader ut over normal bilslitasje, kan regningen bli stor. 

– Vi anbefaler derfor å komme innom oss først, slik at vi kan gi en pris på hvor mye skadene vil koste å utbedre med smart repair.

Varierte jobber

Under definisjonen SMART Repair, inngår mange mulige reparasjoner. Det kan dreie seg om skader i lakk, på felg, på lykter, stensprut i karosseri eller frontrute, bulker, eller også skader i interiøret. Under følger videoer som viser hvordan skadene utbedres. 

Ripe i lakken:

Slik fikser Bertel O. Steen Tønsberg en ripe i lakken

Kantkjørt felg:

Slik fikses en kantkjørt felg

Slik fikses steinsprut:

Slik fikses steinsprut

Kamera i ruta

Selv om det ikke går i kategorien smart repair, skjer nå fler og fler frontruteskift hos Bertel O. Steen. Å skifte frontrute er nemlig ikke det det en gang var. 

På nye biler sitter det gjerne flere kameraer i frontruta. Ved frontrukteskift må disse kameraene kalibreres på en tilfredsstillende måte. 

–  På S-klassen har vi for eksempel et IR-kamera som kan se objekter komme ut i veien i mørke. En millimeter feilkalibrering av kamera kan gjøre store utslag når kameraet ser opp til 500 meter. Det kan føre til unødig nødbrems, eller at bilen ikke oppdager fotgjengere tidsnok, sier Erik. 

– Husk også at når en SMART Repair gjøres hos oss opprettholdes også fabrikkgarantien for våre merker Mercedes og Peugeot, avslutter Akselsen.

Slik skiftes en fronrute:

Se hvordan frontruta fikses og kameraene kalibreres
Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet