Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Her er hemmelighetene bak de lave skoprisene

Annonse fra Skolageret

Skolageret er en helt spesiell butikk. Her får du lov til å handle sko rett fra lageret. Se video!

For syv år siden åpnet Skolageret dørene på Kilen for aller første gang. Lokalene ble valgt ut fra ønske om gratis parkering for kundene. Trafikken var så pågående at de ansatte måtte stenge butikken en liten stund for å rydde. Nå er det langt mer oversiktlig i butikken, men fortsatt går skosalget så det griner. Daglig leder Miriam Kristina M. Martinez har jobbet i butikken siden 2015 og er tydelig på hvorfor butikken går så bra: 

– Her får du kjøpt kvalitetssko til lagerpriser, det har folk oppdaget, smiler Miriam. 


KAOS: Åpningsdagen var et salig kaos, og butikken måtte stenge for å få tilbake kontrollen. (Foto: privat)

Passende navn

Få butikknavn er så beskrivende som Skolageret. Her kommer du rett inn i et lager med enorme mengder sko og størrelser. Det gjør det enkelt for kunden å finne frem selv. Med færre ansatte på jobb og et enkelt lokale blir skoene billigere enn hos konkurrentene. 

– Vi bruker ikke mye penger på interiør og design som publikum virkelig ikke trenger å betale for. Produktet er det samme uavhengig av om det står på en pall eller en spesialdesignet marmorhylle, sier Miriam. 

Ifølge Miriam er det likevel ikke bare pris som gjør Skolageret attraktivt: 

– Vi får mye skryt for servicen vår, også har vi jo gratis parkering rett utenfor døra. Det setter kundene våre pris på, sier Miriam. 

GLAD GJENG: Nina, Johannes, Miriam og Annelle står klare på Skolageret.

Ny nettbutikk

Skolageret gjør det så bra at de nettopp har startet en ny butikk på nettet. Det er heller ingen hemmelighet at Skolageret har lyst til å bli en nasjonal kjede.

– Vi er veldig takknemlig for at folk setter pris på konseptet vårt, og ønsker å gjøre billige kvalitetssko tilgjengelig for enda flere. Det får vi til gjennom å åpne nettbutikk. Turister som handler hos oss skulle gjerne hatt Skolageret nærmere seg, så vi ser etter muligheten til å bli en landsdekkende kjede på sikt,  avslutter Johannes Beck, ansvarlig for nettbutikken og sosiale medier. 



Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet