Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tiril kjøper splitter ny leilighet:

– Drømmen blir virkelighet!

Annonse fra Selvaag

Tiril Stange (25) har nettopp kjøpt seg sin aller første leilighet. Hennes eneste mulighet var å kjøpe en helt ny bolig under oppføring, og det synes hun flere bør gjøre!

Bli Tirils nabo?

Dockside Hus F er akkurat lagt ut for salg:

- Tilgjengelige leiligheter finner du her

- Leiligheter fra ett-roms på 27 m² til tre-roms på 67 m²

- Pris fra kr 1 640 000,-

- De fire første husene på Dockside er utsolgt

Selv om ferske tall fra boligmarkedet tyder på at prisveksten roer seg ned, har det aldri vært dyrere for unge voksne å etablere seg. Det fikk også Tiril merke, som uten fast jobb ikke ville få tilslag på boliglån. Likevel fant hun en måte å kjøpe bolig på.

– Det føles veldig, veldig bra, sier en svært fornøyd Tiril. Et år etter at hun ble ferdig med studiene i Australia, har hun etablert seg på Nøtterøy med både jobb, bil og sist men ikke minst, en splitter ny bolig på Kaldnes brygge. Hun har en klar anbefaling til sine jevnaldrende: – Alle unge bør jobbe mot et konkret mål! 

Fikk gode råd

Slagplanen ble lagt med søsknene. To ganger tidligere har hennes søster kjøpt bolig under oppføring i Oslo, og vært like fornøyd hver gang. Hennes erfaring ble avgjørende når Tiril selv skulle ut på boligjakt. Den største utfordringen de møtte på var at Tiril uten fast jobb ikke ville få innvilget lån.

– Jeg tjener bra med penger i jobben jeg har nå, men den er ikke fast. Derfor vil ikke jeg kunne få et vanlig boliglån i dag, mener Tiril. 

Det betød også at døren for å kjøpe en brukt leilighet var stengt. Løsningen ble derfor å skaffe seg et finansieringsbevis for kjøp av prosjektert bolig. Forutsetningene banken har satt, er at hun har på plass 15% i egenkapital og fast jobb ved overtakelse. Det føler Tiril seg sikker på at hun skal klare. Med egne oppsparte midler har Tiril  betalt det første innskuddet (10% betales i forbindelse med kontraktinngåelse).   

– Jeg falt helt for både rominndelingen, leilighetens fremtoning og beliggenheten

Tiril Stange

Gode argumenter

Hun gikk på visning på Kaldnes brygge og fikk se en leilighet hun falt pladask for.

– Jeg falt helt for både rominndelingen, leilighetens fremtoning og beliggenheten, sier Tiril.

Valget falt til slutt på en hjørneleilighet på 34 kvadrat med sovealkove, dagslys i alle rom og egen balkong med sjøgløtt.

– For tre uker siden skrev jeg under på papirene, og for et par uker siden betalte jeg de første ti prosentene, sier Tiril.

Det var særlig to argumenter som talte for å kjøpe bolig under oppføring:

– Det er jo ikke noen budrunder på nye boligprosjekter, så prisbildet blir veldig oversiktlig, jeg blir ikke “lurt” inn i en budrunde. I tillegg er prisdifferansen mellom ny og brukt leilighet ganske liten. En helt ny leilighet med alt av garantier gjør meg trygg på at det ikke blir noen ubehagelige overraskelser med uforutsette kostnader, smiler Tiril. 

FORDELER OG ULEMPER: Hvem som bør kjøpe hva avhenger alltid av utgangspunktet, ifølge Martin Mello.

Profesjonell støtte

Tirils argumentasjon får støtte fra Martin Mello, Lokalbanksjef i Sparenbank1 Nøtterøy. Det er fordeler og ulemper med det meste her i livet, men det kan virke som om Tiril har gjort et godt valg.

 – Ved kjøp av prosjekt, vet man nøyaktig hva man får både i kvalitet og pris. Det eneste man ikke vet, er om boligen har steget eller sunket i verdi ved overtakelse. Så slipper du jo dokumentavgiften på 2,5 %, som kommer i tillegg ved kjøp av brukt bolig. Siden Tiril også har muligheten til å spare opp mye egenkapital i løpet av ventetiden, kan det virke fornuftig, sier Martin. 


Effektiv ventetid

Innflytting vil skje i fjerde kvartal i 2018, noe som betyr at Tiril nå må vente i nesten halvannet år. En kamerat av henne kjøpte også en prosjektert leilighet for en stund tilbake og syntes ventetiden var helt grusom. Tiril har bodd hjemmefra siden hun var 16, og bor nå hjemme igjen for å spare penger frem til innflyttingen. Selv om hun gjerne skulle flyttet inn med en gang, ser hun mange fordeler med ventetiden.

– Jeg er veldig heldig som kan bo hjemme og spare masse penger. Nå kan jeg også kose meg med planlegging, slik at leiligheten blir akkurat slik jeg vil ha den, sier Tiril. 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet