Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sjekk Tjøme Golfklubbs forvandling

Annonse fra Takfornying AS

Tjøme Golfklubb fornyer seg. Ved hjelp av sponsoren Takfornying, har driftsbygget fått et helt nytt utseende som matcher resten av omgivelsene.

– Det ble jo kjempefint! Daglig leder hos Tjøme Golfklubb, Ingmar Ellefsen, er superfornøyd med resultatet. Midt i hjertet av golfklubben ligger driftsbygget, med et tak som har vært modent for utskiftning. Endelig står bygget i stil med resten av opplevelsen av å være på en av Norges mest populære golfklubber. 

Gratis befaring?

Legg igjen kontaktinformasjon og få gratis befaring. 

Aktiv sponsor

Det hele startet med at Ingmar tok noen søk på nettet for å se hvilke løsninger som fungerer best med tanke på å fornye tak. 

– Inntrykket Takforyning hadde på internett var solid. Det var Vegard hos Takfornying som startet samtalen om å restaurere takets som en del av en sponsoravtale. Det er vi veldig fornøyd med, sier Ingmar. 

Minst like fornøyd er Vegard Furhovden. Han har lenge hatt lyst til å bidra i lokalsamfunnet. Bedriften som ble startet på Nøtterøy ser det derfor på som helt naturlig å kunne være sponsor på Tjøme. 

– Vi blir jo snart Færder kommune, og er veldig stolt av å kunne være sponsor for en så renommert klubb, smiler Vegard.  

FORNØYD GOLFKLUBB: Ingmar Ellefsen følger spent med når arbeidet på taket starter.

Enkel prosess

Med riktig utstyr og en kvalifisert gjeng på taket, gjøres jobben på ståltaket på noen få dager. 

– Vi dyprenser platene, får vekk alle løse fremmedlegmer, før vi legger på en grunning som hemmer rust. Avslutningsvis legger vi på maling fra Drywood som både beskytter stålplatene, men også gir en nydelig overflate å se på, sier Vegard. Takfornying kan fornye alle typer tak, fra i dette tilfelle stål, til betong og teglsteinstak. 

– Jeg var veldig overrasket over hvor fort dette gikk, og at det også gikk helt uten noen form for problemer, avslutter en tydelig fornøyd takeier. 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet