Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik kommer unge kjøpere inn på markedet

Annonse fra Andebu Sparebank

Å komme inn på boligmarkedet blir vanskeligere og vanskeligere for nyetablerere. Løsningen for Anders Jacobsen Langeby heter Andebu Sparebank.

Fem råd for unge

- Begynn tidlig med sparing

BSU er gull, begynn med en gang du får skattbar inntekt

- Kontakt bankrådgiver tidlig

Start tidlig med å legge opp en plan for finansiering av boligkjøpet

- Unngå andre lån før boliglån

Studielån er en god investering, men styr unna for eksempel billån før bolig

- Hold deg unna kredittgjeld og forbrukslån

Det er enkelt å få kredittkort. Ikke gå i fella ved å bruke penger du ikke har

- Få råd av eiendomsmegler

En eiendomsmegler kan gi råd om valg av bolig og hvordan en kan forberede seg til kjøpsprosessen



I desember i fjor fikk endelig Anders (27) og Kine Fenn (27) tilslag på en bolig i Åsane utenfor Sandefjord. Veien dit var imidlertid ikke så enkel. 

– Vi prøvde tre banker uten å få innvilget lån. Ingen av de bankene ville egentlig ha en veldig dialog med oss. Egentlig opplevde vi det som at de ikke ville ha oss som kunder, sier Anders. 

Heldigvis stopper ikke historien der. 

Løsningsfokusert

Etter tips fra venner og familie tok Anders til slutt kontakt med Andebu Sparebank. Der fikk han møte med kunderådgiver Siri Dehli Kristiansen. Dialogen ble en helt annen en den han opplevde i de øvrige bankene. 

– Siri var løsningsfokusert og ville høre på hvordan jeg hadde tenkt rundt finansiering av bolig. Det er derfor jeg kan stå her foran vårt egen rekkehusleilighet i dag, smiler Anders. 


Dialog er viktig

Siri blir lett glad i kundene sine, og er svært opptatt av å kartlegge kundens situasjon for å komme med forslag til løsninger. Det var også viktig i møte med Anders og hans samboer Kine. Lånesøknader vurderes ut fra egenkapital, betjeningsevne og sikkerhet. Alle banker må forholde seg til regelen om 15% egenkapital. I prinsippet betyr det at selvangivelse gjennomgås, samt egenkapital og eventuelle kausjonister. Av og til er imidlertid ikke nåværende inntekt like relevant: 

– Anders og Kine er jo unge, og Kine er under utdanning. Derfor må jeg ta hensyn til ikke bare inntekten de har nå, men også den de får om et års tid. Kombinert med trygge kausjonister, ble det derfor mulig for meg å hjelpe de med finansiering av ny bolig, smiler Siri. 

Også hunden Alaska trives i det nye hjemmet Anders har skaffet seg.

Skal pusse opp

For samboerparet går betjeningen av lånet veldig fint, selv om Kine ikke er ferdig med bachelor i navigasjon før i desember. De har også startet med sparing både i og utenfor fond. Nå står oppussing av vaskerom på tapetet, og paret får refinansiert lånet sitt slik at oppussingen blir mulig. 

– Dette er kunder som gjør alt riktig. Det er veldig gøy å se at de kan spare penger allerede før Kine er i full jobb, og har rom for å refinansiere. De er veldig flinke med penger og følger et oppsatt månedsbudsjett, avslutter Siri. 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet