Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Familiebilen for de bilinteresserte

Den perfekte lade-hybriden for småbarnsfamilien passer også for de mer bilinteresserte.

Fremtidens biler er elektriske, enten vi vil det eller ei. Men, for å være mer miljøbevisst og kjøre elektrisk, må man ikke nødvendigvis ha en el-bil i garasjen. I dag lager mange bilprodusenter nemlig flere varianter av sine bilmodeller som ladehybrider. Rallytalentet Sindre Furuseth testet ladehybriden Mitsubishi Outlander PHEV.

– At man kan lade bilen over natta hjemme og kjøre over 50 kilometer på el-motoren alene gjør at bilen er perfekt for hverdagslig småkjøring, spesielt for småbarnsfamilien, sier Sindre.

GOD PLASS: Bagasjerommet har plass til det aller meste. Sindre fikk enkelt plass til fem grove rallydekk.

Det tar omtrent fem timer å fullade batteriet til el-motoren fra vanlig stikkontakt. Og man kan kjøre på el-motoren alene fra første kilometer med Outlander PHEV.

– Det å kunne kjøre utslippsfritt og økonomisk med kort kjøring i hverdagen, men fortsatt ha muligheten til å komme seg enkelt til hytta med bensinmotoren, er helt strålende, sier en fornøyd Sindre.

En sportslig bil

Utgaven som Sindre tester for anledningen er en Outlander PHEV S Edition. Denne er utstyrt med blant annet elektrisk soltak, stivere og mer responsive Bilstein støtdempere og alcantara setetrekk.

OVERRASKET: Sindre er tydelig fornøyd med stereoanlegget i Outlanderen.

– PHEV’en kjennes sportslig ut, og er veldig kvikk i styringen. Bilen føles derfor mye mindre ut enn den egentlig er. Dessuten er svingradiusen imponerende, og man legger ikke merke til at bilen skifter gir, sier han.

Sindre jobber blant annet som budbilsjåfør ved siden av full satsning på rallykarrieren, da er kjørekomforten viktig.

– Jeg pleier ofte å være på veien mellom 6–8 timer hver dag. I PHEVen har jeg en behagelig og høy sitteposisjon, som gir god oversikt i trafikken.

På kalde vintermorgener er det også stas med varme i rattet. At bilen har god plass er også et pluss, derfor bestemmer Sindre seg for å se hvor mange rallydekk han kan få plass til i bagasjerommet.

– Jeg fikk enkelt inn fem dekk. Dersom jeg skulle brukt baksetet også er jeg sikker på at vi kunne fått inn minst åtte til.

– En vanvittig lyd

Etter å ha kjørt i en times tid, kobler Sindre til telefonen sin via Bluetooth og prøver ut Rockford Fosgate stereoanlegget.

– I alle dager! Dette hadde jeg aldri forventet meg. Dette er uten tvil det beste stereoanlegget jeg har hørt i en nybil noen gang, smiler han mens det dundrer fra bassen i bagasjerommet.


SOM ET RUTEFLY: Som fører i Outlander PHEV sitter du høyt og har en kupé med like mange knapper som et rutefly.

Firehjulstrekk som får deg fram

Mitsubishi har en lang tradisjon med firehjulstrekk på sine bilmodeller. Outlander PHEV er utstyrt med S-AWC 4WD, et system som stammer fra den legendariske rallymodellen Lancer Evolution.

TRADISJON: Mitsubishi har en lang tradisjon med firehjulstrekk på sine bilmodeller.

Enkelt forklart har hvert hjul sin egen akselerasjon, noe som gir maksimalt grep på vanskelige forhold. For å teste dette, drar vi til Lørenfallet og finner et jorde med en bratt og utfordrende bakke.

Med snø på bakken og en temperatur rett under frysepunktet kjører Sindre bakken gang på gang, uten nevneverdige problemer.

– Jeg prøvde å kjøre på brattere og brattere spor, og jeg måtte pushe det rimelig langt før bilen fikk problemer med å komme seg opp. Jeg er virkelig imponert over denne bilen totalt sett!

LEASINGKAMPANJE: Hos Øyans Bil kan du nå gjøre en god avtale på leasing av Outlander PHEV. Ta kontakt for å få vite mer!

Mitsubishi Outlander PHEV med eksklusiv 7 års Norgesgaranti

Fra og med 1. januar 2018 innføres 7 år/ 140.000 km fabrikkgaranti på den ladbare hybridbilen og salgssuksessen Outlander PHEV. Garantiutvidelsen gjelder kun for biler som selges av en autorisert Mitsubishiforhandler. 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet