Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Søker innholdsprodusent:

Brenner du for å lage gode, lokale historier?

Annonse fra Spray

– Den rette kandidaten tenker som en journalist og synes moderne markedsføring er råspennende, sier innholdsprodusent Gunnar Bækkevold.

Spray er et kommersielt innholdsbyrå med ansvar for innholdsmarkedsføring i Amedia og Nettavisen. I region Buskerud/Vestfold jobber man for disse lokalavisene:

Det er i region Buskerud/Vestfold, som omfatter titler som Drammens Tidende, Laagendalsposten og Tønsbergs Blad, at man nå skal styrke teamet med en ny innholdsprodusent i fast stilling.

– Hos oss jobber vi med å gjøre om tradisjonelle annonsebudskap til annonseartikler, forteller Gunnar.

I jobben som innholdsprodusent er du eksperten på hva som fungerer som godt, lokalt innhold.

– Innholdet vi lager skal være interessant for leserne av lokalavisa, og sørge for at kundene våre når resultatene sine, sier Gunnar.

– Kundene våre kjenner sin bedrift best, og vi vet hvordan å skape innhold som engasjerer leserne av lokalavisen. Det er en veldig god kombinasjon, påpeker han.

Innholdsprodusent Gunnar Bækkevold (til høyre) i samtale med Nicolay Skeie og Leif Arild Jensen før opptak.

Slik er hverdagen som innholdsprodusent

Hvordan ser en typisk dag ut for en innholdsprodusent?

– Vi er med medierådgiverne i møte med kunder. Da får vi vite mer om kunden og hva de ønsker å kommunisere. På bakgrunn av det lager vi vinklinger til kundene, deretter produserer og publiserer vi innholdet, sier Gunnar. 

Kan stillingen som innholdsprodusent passe deg? Sjekk stillingsutlysningen her!

Det største prosjektet i 2017 var en minidokusåpeserie fra Torp.

– Under produksjonen jobber vi på mange måter som en journalist ville gjort. Derfor er det en fordel med redaksjonell erfaring.

– Forskjellen er at du får mer tid både på produksjonen og til å planlegge i forkant. Eierskapet til det du kommuniserer for kunden blir naturlig nok større det også.

I rollen som innholdsprodusent er det ønskelig med erfaring fra både tekst, foto og video. Det er også et pluss å ha vært innom en lokalavis tidligere. 

– Jeg liker at hverdagene er varierte. Man jobber mye kreativt og sitter ikke bare foran dataen. Ute på produksjon møter vi masse interessante mennesker, sier Bækkevold.

Lokalt og nasjonalt samarbeid

Som innholdsleverandør vil du i hverdagen jobbe med 44 medierådgivere i region Buskerud/Vestfold, som dekker 14 lokalaviser mellom Larvik og Hurum (se faktaboks).

Du blir også en del av et nasjonalt nettverk av innholdsprodusenter i Spray. Spray har ansvar for innholdsproduksjon i Nettavisen og Amedia. Med 64 lokalaviser har Amedia en unik posisjon i sine områder.

– De som jobber som innholdsprodusenter i Spray har bakgrunn fra blant annet avis og pr-byråer. Dessuten har Spray et stort fagmiljø i Oslo, som er en kjempefordel, sier Gunnar.

Dette er noen av selgerne du kan bli kjent med i Buskerud og Vestfold.

Mange kontormuligheter

Arbeidssted er hos Drammens Tidende i flotte lokaler ved Strømsø Torg midt iDrammen sentrum. Den heldige som får jobben, kan imidlertid ikke regne med å sitte der hele tiden. 

– Det er gøy å ha så mange potensielle kontorplasser tilgjengelig, smiler Gunnar. Han farter mye i jobben og trives med det: – Det er gøy å se de ulike miljøene og byene i de to fylkene. En dag sitter jeg i Kongsberg, en annen dag i Drammen. Det fine med det er at man oppdager hvor bra folk som fyller opp lokalaviskontorene rundt omkring, sier Gunnar. 

Søknadsfristen er 25. april. Søk på stillingen her.

Sjekk ut noe av det vi har produsert:

Livet på Torp, dokusåpserie fra flyplassen

- Vidars på torget,  vi ble med da Vidars skulle flytte

- Se om Seppo beholder jobben, fra Price

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet