Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En personlig vielse som feirer kjærligheten

Annonse fra Human Etisk Forbund

Derfor spør jeg deg: Vil du leve sammen med… i et ekteskap basert på kjærlighet, likeverd og gjensidig respekt?

Humanistisk vigsel er en vakker seremoni som feirer at to mennesker har valgt hverandre. Seremonien tilrettelegges for hvert enkelt par.

Som brudepar er dere aktive i utformingen av seremonien, om den skal foregå ute eller inne og hvilke kulturelle innslag dere ønsker. Vanligvis består seremonien av musikk, dikt og sang, i tillegg til vigslerens tale til paret.

Felles for alle seremoniene er at innholdet bygger opp mot høydepunktet: Selve ekteskapsinngåelsen.

Våre dyktige vigslere bistår med å planlegge vielsen etter deres ønsker. Vi ønsker å gi paret en minneverdig og ikke minst personlig seremoni, og bruker mye tid på forberedelser i form av hjemmebesøk og generalprøver.

Under avslappende omstendigheter treffer vi paret som beskriver hverandre og deler sine følelser for hverandre som vi bruker i talen til paret på den store dagen. Våre personlige taler til brudeparet er bare noe av det som skiller oss fra kirkelige vigsler. Vi har også samtaler om forventninger rundt ekteskapet, drømmer og kjærlighet. 

Seremonien varer i rundt 30 minutter og det legges vekt på de human etiske verdiene kjærlighet, likeverd og gjensidig respekt. Vi utfører vigsler hvor som helst og strekker oss langt for å imøtekomme brudeparets ønsker. Det utføres mange vigsler både i naturen og hjemme hos brudeparet. Seremonistedet må være egnet for en verdig og høytidelig seremoni. Det vektlegges at seremonien skal bære preg av skjønnhet og glede.

For å bestille en dato for vigselsseremonien må en av partene være medlem av Human Etisk Forbund. Vi har mange mennesker som melder seg inn bare for å kunne få et human etisk bryllup. 

Vigsel kan bestilles direkte på våre nettsider. Når bestillingen om ønsket dato er mottatt blir dere kontaktet av en av våre sertifiserte vigslere i Vestfold. Vigsleren vil gi dere personlig oppfølging og hjelp til å planlegge en bryllupseremoni som er skreddersydd for akkurat dere.

Alle våre vigslere jobber på frivillig basis, og utfører samtaler og vigsler på sin fritid. Dette er en jobb som fyller dem med kjærlighet og glede.

Vårt budskap til de som skal gifte seg:

Livet leves her og nå, lev det godt. Det er her og nå vi kan bety noe for hverandre, og for den verden vi omgir oss.

Dette er det grunnlaget human etisk vigsel bygges på! 

Human Etisk Forbund

• Humanistisk vigsel er en seremoni basert på verdiene kjærlighet, likeverd og gjensidig respekt.

• Seremonien er knyttet til livssynshumanismen og er dermed ikke livssynsnøytral.

• Human Etisk Forbund har vigselsrett over hele Norge.

• Seremonien tilrettelegges for hvert enkelt par.

• Et annerledes og vakkert bryllup. 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet