Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bjørn vil gjøre Tønsberg festivalklar

– Sommer er festivaltid, og vi vil gjerne bidra med en fargerik gave. Kanskje andre også vil slenge seg med? sier Citroën-forhandler Bjørn Sørensen i Mobile Jarlsberg.

-  "Be different, feel good" er slagordet til Citroën, og det passer godt inn med å sette litt farge på Tønsberg, særlig nå som festivalene nærmer seg med stormskritt, sier Bjørn. 

Bjørn fikk en idè om at han på sin måte kunne bidra til litt ekstra farge, og forslaget falt i god jord hos Citroën: 

– Vi skal gjøre vårt for å gi farge til denne sommeren, smiler han.

Citroën-forhandler Bjørn Georg Sørensen er klar for å spre farge.

Gir nytt liv til dyster vegg

Citroën har alltid vært annerledes, særlig når det gjelder fokus på design og farger. De franske bilene kan fåes i et vell av farger og fargekombinasjoner både utvendig og innvendig. 

Der stat og kommune gjerne vil ha nøytrale farger, med grått, hvitt og stål, ønsker Bjørn å male liv i byen: 

– På samme måte som vi gir farge til bilene våre, ønsker vi å gi farge til byen. Det tror vi blir lagt merke til, og vi håper at folk blir inspirert til å selv ta enda sprekere fargevalg, Det er derfor dette prosjektet passer så bra for Citroên, sier Bjørn.

Nå har han jobben med å finne en vegg som kan trenge et malingstrøk eller tre. Hvilken vegg det blir offentliggjøres ikke før prosjektet er ferdig. 


På samme måte som vi gir farge til bilene våre, ønsker vi å gi farge til byen.

Bjørn, Citroën-forhandler hos Mobile Jarlsberg

Ønsker å inspirere

– Tønsberg er den ultimate sommerbyen. Nordens eldste by er likevel trendy og attraktiv. Denne utviklingen er det veldig hyggelig å se, men vi ønsker ikke bare å se på, vi vil også bidra, sier Bjørn. 

Det håper han også flere vil:  – Det er jo vi som bryr oss om Tønsberg, som må trå til for byen vår. Derfor håper vi at vi får se både små og store bidrag til å gjøre byen vår enda bedre å bo i, avslutter Bjørn som gleder seg til å vise frem den nye veggen når den blir ferdig. 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet