Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kubikk, maling, hage og service

Annonse fra Jernia Revetal

Gutta på Jernia Revetal har gitt full gass siden oppstarten i 2000. De har funnet sin egen stil og utvidet med flere spennende konsepter. Resultat: Størst i Vestfold på moped og scooter!

Adresse
Revetalgata 14, 3174 Revetal


Åpningstider
Mandag – onsdag: 09:00 – 17:00
Torsdag – fredag: 09:00 – 18:00
Lørdag: 09:00 – 15:00

– I starten var vi en ren Jernia-butikk, men vi så at det var muligheter for å utvide konseptet litt, og satset på moped, scooter og mer småmaskiner. I 2005 bygde vi verksted og ansatte en mekaniker. Vi har nå ansatt en mekaniker til, sier Morten Kjølstad.

Han er daglig leder og eier i Jernia Revetal. Eierskapet deler han med Bjørn Andersen, som også fungerer som butikksjef.

De aller fleste forbinder Jernia med kjøkkenutstyr og hageredskaper, men det holdt ikke for Kjølstad og Andersen. De tenkte litt utenfor boksen, og ønsket å tilpasse vareutvalget til beboerne i området. Duoen bestemte seg for å få inn litt mer kubikk enn gressklipperne som allerede var i butikken. Det ble moped, scooter og nå lett-MC. Kubikken har økt fra 50 til 125.

– Det begynte egentlig ganske tilfeldig. Vi fikk spørsmål av en forhandler av scootere i nærheten om å overta agenturet, da de hadde planer om å gi seg, og siden vi allerede hadde et lite verksted for gressklippere, motorsager og andre småmaskiner, så ble det slik, smiler Kjølstad.

– Dessuten er det ingen andre Jernia-butikker som har dette tilbudet, så det var gøy å være førstemann ut, legger Andersen til.

Nå er de altså størst på moped og scooter i Vestfold når det kommer til salg og service på 50-kubikk. Med utvidet sortimenter til lett-MC med 125 kubikks motorer fra Suzuki, blir det enda mer attraktivt å komme innom.

De har ingen planer om å satse videre på større motorsykler. 

Arvid Mørken trives godt med hestekrefter og kubikk på verkstedet (Foto: Svein Hansen)

Vellykket konsept

– Med det utvalget vi har nå så treffer vi stort sett samme kundegruppe som vi allerede har her med moped og scooter. Kundene er både unge og eldre, siden dette er kjøretøy som passer godt for de fleste.

Nå selger de mellom 60-100 kjøretøy i året. I butikken er det også kjøreutstyr som hjelm, hansker, jakke, ryggskinner, bukse etc. Kjøreutstyret er en viktig del av sikkerheten når en kjører to-hjuling.

At produktet er vellykket og skaper glede hos befolkningen er det heller ingen tvil om. Moped står høyt på ønskelisten hos de unge.

Kjølstad forteller at de fikk besøk av en kommende konfirmant med foreldre og besteforeldre. Planen var å bruke konfirmasjonspengene på lett-MC. Sykkelen ble valgt ut. Uten at konfirmanten visste det, var foreldrene innom senere, kjøpte sykkelen og avtalte levering dagen før konfirmasjonen. Det var en meget lykkelig konfirmant som fant drømmesykkelen i garasjen!

– Tilfeldigvis var jeg i konfirmasjon ved siden av hans, og det var en meget høflig og glad unggutt som kom bort og takket meg for god service, sier Kjølstad. 

Det har gått med noen liter maling i sommer. Det er Morten Kjølstad, Tone Fogstad og Bjørn Andersen (fra venstre) godt fornøyd med (Foto: Svein Hansen)

Lett og fin å male med

Det er ikke bare kjøretøy som selges i det trivelige butikklokalet på Revetal. Gress- og kantklippere, motorsager, hageredskaper og vanningsutstyr er blitt solgt i store mengder. I år er butikken også blitt forhandler av Husqvarna-produkter.

– I år har vi sett en stor økning i salg av robotklippere. Vi tilbyr en komplett pakke som inkluderer klipper, installasjon og service. Da gjøres klipperen klar og vi legger de nødvendige kablene i hagen. Det er ikke mange som kjøper robotklipper uten en full pakke, sier Kjølstad.

Også når det kommer til maling skiller Jernia Revetal seg ut. De er den største forhandleren av Drywood-maling, utenom Drywood selv, i Norge. Den muntre duoen snakker varmt om produktet, som ifølge Kjølstad og Andersen er en fantastisk maling.

– For utvendig maling er dette den beste løsningen. Lett og fin å male med og det er et meget holdbart produkt med glans og farge. Så har den en konsistens som gjør at den nesten ikke drypper. Dermed er den veldig renslig å holde på med, forklarer Andersen.

Han har også et godt råd til de som skal male huset utvendig: Vask først med kraftvask og skyld skikkelig. Påfør også sopp og algedreper før maling. Når du skal male så påfør to strøk. Utvendig maleflater blir slitt med vær og vind, og da er det viktig at det påføres riktig mengde maling.

– Drywood er et meget kvalitetsbevisst valg. Jeg har sett hus som ble malt for 20 år siden med Drywood, og huset ser like fint ut nå, legger han til. 

Emilie H. Stokland ser frem til en fartsfylt og spennende tid som lærling (Foto: Svein Hansen)

Best i Norge - to år på rad!

Trivsel på arbeidsplassen, et stort og godt vareutvalg som er tilpasset behovet hos lokalbefolkningen og ønsket om å yte det lille ekstra for kundene, har ført Jernia Revetal til topps i Jernia-kjeden. To ganger, i 2011 og 2012, er butikken æret med prisen "Årets beste Jernia-butikk". Belønningen var en reise til New York for alle ansatte.

Kjølstad og Andersen er tydelige på at det er de ansatte de har å takke for dette. Med seg på laget har de 10 dyktige og serviceinnstilte medarbeidere som bistår kundene med alt fra hageredskaper, maling, kjøkkenutstyr og mopeder.

Lærlinger er også en viktig del av Jernia Revetal. Emilie H. Stokland er nå inne i sitt 4. og siste år som lærling i butikken. Nå på heltid. Begge eierne er enig om at lærlinger er viktig for butikken, og at de er avhengige av å få dyktige folk inn i bransjen.

– Forrige lærlingen vi hadde, som var på verkstedet, tok fagbrev og jobber nå med kjøretøy på Svalbard,

– Suksessen vår skyldes jo også kundene våre. De kan vi ikke glemme. Uten de trofaste og flotte kundene som handler hos oss, ville vi ikke hatt den suksessen vi har hatt, understreker Andersen.

For de ansatte i Jernia Revetal er det bare å gasse på. De har i alle fall ingen planer om å senke farten eller bremse ned på vareutvalg og service i årene som kommer! 

Aril Hotvedt (til venstre) er en av mange faste og lojale kunder. Det setter Morten Kjølstad pris på. (Foto: Svein Hansen)

Jernia Revetal

• Hos Jernia finner du det du trenger for å hverdagsimponere; Enten du skal lage noe på kjøkkenet, få det finere og ryddig, pusse opp, ordne ute i hagen eller andre småprosjekter.

• Som faghandel er vi naturligvis opptatt av kvalitet, og mener dette handler om noe mer enn at en vare er solid og holdbar. Derfor velger vi bare varer som har det vi kaller funksjonell kvalitet: De skal også være gode å bruke.

• Trenger du noe til hus, hjem og hage? Vi har det!

• Jernia har 139 fysiske butikker i store deler av Norge + nettbutikk.

• Jernia tar gratis imot kasserte produkter av den type som vi selger. El-retur sørger for utsortering av helse- og miljø-farlige stoffer og en effektiv gjenvinning av metaller og andre verdifulle materialer.

• Hos Jernia Revetal har vi i tillegg salg av moped/scooter og lett-MC. Vi har eget godkjent serviceverksted. 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet