Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fra førstehjelp til tømrer

Annonse fra Luisa Bygg AS

Tore Antonio Luisa har byttet ut hjertestarter med hammer og sag. Den norsk-italienske trønderen forlot ambulansetjenesten til fordel for eget firma i byggebransjen.

Adresse
Stillaugsvei 9, 3145 Tjøme

Åpningstider
Mandag – fredag: 07:30 – 16:00

– Jeg startet bedriften i Osen kommune på Fosen i 1988. Da jeg flyttet fra Trøndelag til Tjøme var målet å jobbe i ambulansetjenesten. Jeg startet som tømrer og jobbet med dette i et år. Så fikk jeg fast vikariat i ambulansetjenesten, og drev enkeltmannsbedriften ved siden av, sier Tore Antonio Luisa.

Etter hvert opplevdes arbeidsordningen i ambulansetjenesten uforsvarlig, og han sjekket ut av ambulansetjenesten og satset for fullt innen byggebransjen. I 2016 ble foretaket omdannet til Tore Antonio Luisa AS og i 2017 fusjonerte selskapet inn i Luisa Bygg AS, som eies av Luisa Holding AS.

I dag er det 6 ansatte i firmaet, som har opplevd en vekst de siste årene. Med på laget har de også en lærling. I fjor startet en jente sin praksis hos Luisa, som ble hentet inn via opplæringskontoret.

– Dette er tredje lærlingen vår. Lærlinger er viktig og bransjen kan ikke sutre over mangel på rekruttering i bransjen om vi ikke gjør noe aktivt selv i forhold til rekruttering , sier Luisa. 

Trond Rennemo er i gang med arbeidsdagen (Foto: Svein Hansen)

Vi gjør det meste selv

Luisa Bygg AS tilbyr en rekke tjenester: Bygging av bolig og fritidshus, tilbygg, restaurering, våtrom, tak og terrasser. De har tilgang til snekkerverksted og tilbyr snekkertjenester, reparasjoner og plassbygde løsninger.

Et slikt bredt spekter byr på en rekke varierte og spennende oppdrag for tømrerne. Det gir også gode muligheter for lærlingene med tanke på allsidige arbeidsoppgaver.

– Vi vektlegger tradisjonelt håndverk, og tilstreber løsninger som ivaretas lengst  mulig levetid. Dagens utfordring er gjerne materialkvalitet, sier Luisa.

Firmaet har også gode samarbeidspartnere innenfor graving, mur/støping og flislegging, rørleggere, elektrikere og blikkenslagere. Som hovedleverandør av byggevarer bruker de Maxbo. Holte leverer styringssystemer, som elektronisk ivaretar timeregistrering, sjekklister, avviksregistrering, rutiner, fakturering, kjørebok etc. 

Dermed kan Luisa Bygg AS levere en komplett pakke til kundene, som kun trenger å forholde seg til én leverandør; Luisa Bygg AS. De håndterer all koordinasjon av de ulike håndverkene.

– Vi bruker kun samarbeidspartnere vi stoler på siden det er vi som skal gå god for produktene som leveres av våre partnere. De vi jobber med nå har vi brukt i flere år, så vi vet hva de er gode for, forteller Luisa. 

Trond Rennemo, Kai Määttänen og Petter S. Helgesen (fra venstre) tar en velfortjent pause (Foto: Svein Hansen)

Fokus på privatmarkedet 

Kundemassen består nesten utelukkende av private. Luisa forteller at de har en bre kundemasse, med en rekke faste kunder. Firmaet har bygd seg opp et godt omdømme, og jungeltelegrafen jobber til virksomhetens fordel. 

– De aller fleste av oppdragene får vi etter første møte med kunden, som gjerne er befaringen. Vi oppfattes som seriøse og vekker tillit hos kunden. Vi prøver å ikke love mer enn hva vi kan holde, forklarer Luisa.

Han er også godt fornøyd med at de også får henvendelser fra forskjellige arkitekter. Luisa forteller at det er spennende oppdrag som kommer via arkitektfirmaer, men at de også kan by på utfordringer.

– Det er alle tiders, for vi får mulighet til å utvikle oss, men de er utfordrende med tanke på løsninger. Prosjektet som kommer fra en arkitekt er noe helt annet enn prosjekter med tradisjonell utførelse, sier han.

Tjømes energiske trønder er tydelig på at firmaet skal levere kvalitet. Han har bevisst satset på lokale, fagutdannede håndverkere som kommuniserer godt med kundene. Håndverkerne er selve grunnsteinen i firmaet, og det er ingen tvil om at Luisa har truffet spikeren på hodet med satsningen sin.

– Jeg ønsker en trygg arbeidsplass for de ansatte. Det innebærer at vi må levere kvalitet til avtalt tid og pris. Alle de ansatte jobber for at kunden skal bli fornøyd. Det er også de tilbakemeldingene vi får fra kunder, sier han. 

På moten i år

Trendene har også endret seg opp gjennom årene som Luisa har vært i aksjon. Nå skal det være vedlikeholdsfritt treverk, glassflater og rene, stramme linjer. I nybygg skal det være slette flater, uten lister og skjulte anlegg.

For Luisa og hans håndverkere er det hektiske dager. Prosjekter venter på å ferdigstilles, noen skal iverksettes og nye skal planlegges. De har før sommeren ferdigstilt en ny fritidsbolig på Verdens Ende, en mindre ny bolig på Hvasser og er i avslutningsfasen av en stor, ny bolig på Tjøme. Nå er de i gang med en større takterrasse på Ferjeodden, og en takjobb på en fritidsbolig på Hvasser. Flere nye prosjekter er under forberedelse, blant annet et nytt tilbygg på Tjøme som er påstartet i disse dager, og et spennende hus på sikt. 

Den erfarne tømreren har også noen god råd til de som skal i gang med byggeprosjekter hjemme: Bruk en erfaren håndverker du kan stole på! 

Tore Antonio Luisa på kontoret mens Veronica Lundberg og Thomas-Graff Wang jobber på en fritidsbolig

Luisa Bygg AS

• Vi bygger bolig- og fritidshus.

• Våre tjenester består av tilbygg, restaurering, våtrom, tak og terrasser.

• Vi har tilgang til snekkerverksted, og kan tilby snekkertjenester, reparasjoner og plassbygde løsninger.

• Vi har gode samarbeidspartnere innenfor graving, mur/støping, flislegging, rørlegger, elektriker og blikkenslager.

• Vår hovedleverandør av byggevarer er Maxbo.

• Bedriften startet i Trøndelag i 1988, og var i mange år et personlig foretak.

• I 2016 ble foretaket omdannet til Tore Antonio Luisa AS.

• I 2017 fusjonerte selskapet inn i Luisa Bygg AS, som eies av Luisa Holding AS. 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet