Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Drømmegutta med drømmehytta

Annonse fra Drømmehytta AS

Snøen laver ned utenfor hytta. Duften av velsmakende retter siger ut fra det moderne kjøkkenet og det knitrer i peisen. En lun varme sprer seg i stuen. Utenfor omfavner høstmørket tømmerhytta.

Nordmenn er kjent for hyttekos, lange skiturer og avslappende dager i solveggen. Gutta i Drømmehytta har oppfylt hyttedrømmen til mange, som nå tilbringer helger og ferier på hytta på Veggli.

- Drømmehytta AS ble stiftet i 2006, og nå har vi bygd og solgt 111 hytter på Veggli, sier Arild Johan Borge.

Etter 25 år i bilbransjen bestemte han seg for å bytte ut bil med hytta. Sammen med Fredrik Aas og Lars Johan Teien eier og driver han Drømmehytta AS.

Alle tre har definerte roller i selskapet. Arild har ansvaret for å selge inn drømmen om den perfekte hytta, Aas har ansvar for prosjektstyring, samt det finansielle. Lars er fagmannen som har ansvaret for å bygge, skape og ferdigstille drømmen.

Selskapet tilbyr flere typer nøkkelferdige håndlaftede tømmerhytter. Hyttene er romslige, fra 92-190 m2. Kjennetegn for dem alle er høy kvalitet både i forhold til materialvalg og håndverksmessig utførelse. Hyttene bygges på helstøpt såle, som gir en trygg og stabil grunn. I alle rom legges det varmekabler, med system for fjernstyring. Til gulv, trapper og dører brukes massiv eik.

– Vi har ansvar for alt, fra salg til opparbeidelse av tomt og til hytta er innflytningsklar, sier Fredrik Aas. 

Drømmegutta bak Drømmehytta AS: Fredrik Aas, Arild Borge og Lars Johan Teien (fra venstre)

Vi bor midt blant kundene 

Trenden de siste årene er at nordmenn ønsker store, romslige hytter med god plass. Det er nesten slik at vi ønsker mer plass på hytta enn i boligen. Dette skyldes at hytta er blitt en samlingsplass, hvor man gjerne mottar besøk av venner og familie for sosiale sammenkomster. Da trengs det godt med overnattingsmuligheter samt alle de moderne innredningene for matlaging, bespisning og samvær.

Så skal det gjerne være litt romslig mellom hyttene, lett tilgang til skiløyper og ha fin utsikt.

Borge forteller at hyttene de lager skiller seg ut på markedet. Ikke bare er de håndlaftet, men hyttene har sjel og atmosfære. Det er det kundene faller for. Alle hyttetypene er tilgjengelig for visning.

Drømmehytta AS leverer kun hytter på Veggli og omegn, så hytteeierne kommer i hovedsak fra Vestfold-byene. Men også beboere i Oslo, Drammen og Kongsberg har fått øynene opp for de lekre hyttene som leveres av Drømmehytta.

Alle tre eierne har selv hytter i området. De bor side om side med sine kunder, og inviteres ofte over for en prat eller et glass vin på terrassen.

– Det er hyggelig at vi kan ha slik kontakt med kundene. For oss var det viktig å bo i nærheten av kundene slik at vi kan følge dem opp, sier Borge.

– En annen fordel er jo at vi er skjerpet hele veien. Når man ser kundene på skitur eller har dem som nærmeste nabo innebærer dette at vi ikke kan levere dårlig arbeid. Det blir jo litt slitsomt å måtte snu og løpe andre veien hver gang vi traff en misfornøyde kunde, smiler Aas. Som raskt legger til at de aldri har levert dårlig arbeid på en eneste hytte og aldri vært nødt til å løpe motsatt vei. 

Innredningen er hjemmekoselig og lekker

Ikke nok med én

Det er vel heller motsatt. Flere av kundene har nemlig kjøpt hytte fra Drømmehytta AS flere ganger!

– Vi har solgt nye hytter til kunder som ønsker enten større tomt eller større hytte. Så langt har seks kunder kjøpt hytte nummer to av oss. En kunde er til og med på hytte nummer tre, så noe riktig gjør vi jo, forteller Borge.

Drømmehytta AS er en totalleverandør med solide samarbeidspartnere. De har forhandlerstatus for Kistefos Møbler AS, som leverer alle kjøkken og baderomsmøbler til hyttene. Kjøkkenet leveres komplett med integrerte hvitevarer som komfyr med induksjonstopp, platetopp, kjøleskap og oppvaskmaskin. Benkeplatene leveres i eik. De har også mulighet til å skreddersy løsninger på senger, salonger, kommoder, garderobe og spisestue.

Ingen hytte er komplett uten peis. Du kan velge mellom hjørnepeis eller rettveggspeis i Oppdal skifer, alt etter hyttetype. Utvendige piper mures også i Oppdal skifer, som sammen med torvtaket gir et uttrykk som oser av kvalitet og tradisjon.

Underleverandørene er godt forankret lokalt, og slik ønsker eierne at det skal forbli. De vil gjerne gi noe tilbake til lokalsamfunnet også.

Så med andre ord: Her er ikke mye overlatt til tilfeldighetene eller eget arbeid. Først når hytten er komplett får du overlevert nøkkelen til ditt eget lille paradis. 

Velkommen til bords!

Alle tre er samstemte når de sier at dette er en reise som er utrolig gøy å få være med på. Få mennesker kjøper hytte fordi de må. De kjøper fordi de vil og drømmer om det.

– Det er en fantastisk reise å få være med på. Fra det første møtet, følge byggeprosessen og ikke minst se gleden i ansiktene til kundene når de får overlevert nøkkelen og ser hytta ferdig for første gang, sier Borge.

Borge forteller at det ligger mye arbeid bak hver hytte. Jobben deres er ikke en 8-16-jobb, men krever innsats fra alle tre. Visninger skjer ofte i helgene, og kveldene brukes på kontorarbeid. De er også imponert over hvor flinke hytteeierne er til å sette sitt personlige preg på hytta.

I starten leverte de 5-6 hytter i året. De siste årene har dette doblet seg. Etterspørselen er stor og i fjor ansatte de byggmester Trond Førsund fra Tønsberg til å hjelpe dem med prosjekter og prosjektledelse. De er enige om at det var et godt valg.

– Vi har per dags dato aldri levert en hytte etter avtalt dato. Det akter vi å fortsette med. Dette er drømmejobben vår, og vi samarbeider utmerket alle tre, sier Borge.

Drømmegutta med drømmehytta har funnet drømmejobben. Det er jo ikke alle som kan si at kunden feller en gledeståre når de overtar en hytte de akkurat har betalt noen millioner for! 

Drømmehytta AS

• Drømmehytta AS inngår avtaler med grunneiere og prosjekterer nøkkelferdige håndlaftede tømmerhytter.

• Vi leverer kun hytter på Veggli og omegn.

• Selskapet ble stiftet i 2006. Siden den gang har vi bygd og solgt snart 90 hytter på Vegglifjell.

• Drømmehytta AS eies av Fredrik Aas, Arild Johan Borge og Lars Johan Teien.

• Drømmehytta AS er et solid selskap som drives med god og trygg økonomi.

• Drømmehytta As tilbyr flere typer nøkkelferdige håndlaftede tømmerhytter.

• Det som kjennetegner Drømmehytta er høy kvalitet både i forhold til materialvalg og håndverksmessig utførelse.

• Alle våre hytter bygges på helstøpt såle, som gir en stabil og trygg grunn. Vi legger varmekabler i alle rom, med system for fjernstyring.

• Alle våre hyttetyper er tilgjengelige for visning.

• Drømmehytta AS har forhandlerstatus for Kistefos Møbler AS. Alle kjøkken og baderomsmøbler leveres derfor fra Kistefos Møbler. Våre kjøkken leveres komplett med integrerte hvitevarer som komfyr med induksjonsplatetopp, kjøleskap og oppvaskmaskin. Alle benkplater leveres i eik.

• Vi har også muligheten til å kunne skreddersy løsninger på total møblering av hyttene – som senger, salonger, kommoder, garderobeskap, spisestue osv.

• Vårt fokus på kvalitet og eksklusivt materialvalg forsterkes gjennom vårt valg av gulv, dører og trapper. Her er det massivt eik som blir brukt.

• En annen signatur fra Drømmehytta er våre flotte peiser og piper i Oppdal skifer som tørrmures. Her kan vi lage hjørnepeiser og rettveggspeiser, alt etter hyttetype og kundens ønsker. Utvendige piper mures også i Oppdal skifer, som sammen med torvtaket gir et uttrykk som oser av kvalitet og tradisjon. 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet