Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En fargerik og allsidig 40-åring

Annonse fra Malermester Kjell Rune Magdahl AS

Første strøk med maling ble utført i 1978. Nå er det 40 år siden Malermester Kjell Rune Magdahl AS først satte farge på bygninger i Tønsberg. I dag er firmaet en trygg og stabil arbeidsplass hvor kvalitet, pris og trivsel står i fokus.

– Kjell Rune er fortsatt med i firmaet, selv om han har trappet litt ned. Jeg har overtatt den daglige driften, og er stolt av å kunne videreføre navnet og det firmaet står for, sier Rune Nilsen, daglig leder. Selv har han vært i malerbransjen i 31 år, og trives utmerket med å sette farge på hverdagen hos beboerne i Tønsberg og omegn.

Firmaet har seks ansatte og en lærling.

– Vi har alltid en lærling med på laget. For oss er det viktig å rekruttere de unge. Vi er en hjørnesteinsbedrift som er opptatt av å føre faget videre, forteller Nilsen.

Fokuset er rettet mot privatmarkedet, og det mangler ikke på oppdrag. Arbeidsmengden øker konstant. Dette gir gode muligheter for lærlingene til å utvikle seg og ta del i varierte oppgaver. Nilsen forteller at lærlingene også får tilbud om fast ansettelse etter endt og bestått læretid.

– Vi er fornøyd der vi er i dag og har ikke noe ønske om å bli store. I stedet fokuserer vi på å levere kvalitetsarbeid og sørge for at faget består. Vi er opptatt av fornøyde kunder, at vi har tillit hos befolkningen og at vi skal være en lokal bedrift, sier han.  

Kjøkkenskapdørene får en helt ny look i verkstedet (Foto: Svein Hansen)

Sprøytemaling er blitt en hit

Oppdragene malerfirmaet påtar seg inkluderer utvendig fasadevask, maling ute og inne, sprøytemaling, rådgivingen innen interiørfarger, tapetsering og gulvlegging (tepper, belegg og våtrom).

De er også med i Mal-Proff- kjeden, som Kjell Rune Magdahl for øvrig var med på å starte opp på Kilen. Malerfirmaet holder til i Håndverkssenteret på Nøtterøy, hvor de har holdt hus siden tidlig på 1980-tallet. Her er det både kontor og verksted. På kontoret er det farger og prøvemateriell slik at kundene kan komme inn og få råd og tips før prosjektet iverksettes.

– Vi får inn møbler som skal sprøytemales hele tiden. Det gjelder både kjøkken, dører, skap og gamle møbler, sier Nilsen.

Sprøytemaling er blitt veldig populært. Det er en teknikk hvor man bruker utstyr som sprayer malingen utover overflaten. Denne metoden har mange fordeler, og gir et jevnt og delikat resultat.

Nilsen forteller at de har ekstremt stor pågang innen sprøytemaling av kjøkken og møbler.

– Det er ikke store jobben å få nytt kjøkken. Du trenger ikke rørleggere eller elektrikere. Bare oss. Hele kjøkkenet blir som nytt med flotte farger etter eget ønske. Vi sprøytemaler rundt 50 kjøkken i året, forteller Nilsen.

Prosessen er gjort på noen dager. Erfarne malere demonterer kjøkkenet på mandag og fredag kan det monteres opp – ferdig sprøytemalt og med nytt liv.

Gamle møbler blir også som nye. Folk er blitt veldig flinke til å gjenbruk av møbler. I stedet for å kaste møbler finner de veien til verkstedet i Håndverkssenteret. 

Malermester Kjell Rune Magdahl AS påtar seg oppdrag både inne og ute (Foto: Svein Hansen)

Gode råd fra malermesteren

Malermester Kjell Rune Magdahl AS har profesjonelt utstyr for sprøytemaling som gjør jobben effektivt og grundig. De kommer gjerne med råd og veiledning for hvilke malemetoder og sprøytemaling som gir best resultat for ditt prosjekt, enten det er inne eller ute. Malerne sørger for at møbler eller uteareal er dekket til slik at eventuelt søl fra sprayingen ikke etterlater seg merker. De sørger også for at malingstøvet ikke legger seg på dine eiendeler, plen og andre ting.

Sprøytemaling utføres på flere ulike måter: Noen velger lavtrykksutstyr, andre høytrykk og noen velger uten luft. Uansett hvilken metode du velger så har Malermester Kjell Rune Magdahl AS utstyret som utfører jobben slik at du får best resultat.

Den erfarne maleren kommer gjerne med gode råd til beboere i Tønsberg og omegn som skal sette i gang med et nytt prosjekt: Bruk en anerkjent malermester da dette gir trygghet for deg som kunde.

Malermester Kjell Rune Magdahl AS har vært i bransjen i 40 år. De har opparbeidet seg et godt renomme og en solid kundebase. Her står kvalitet, fornøyde kunder og pris i fokus. At beboerne er godt fornøyd med jobben som utføres er det ingen tvil om. Blant de faste kundene er blant annet en hytteeier på Tjøme som har brukt firmaet siden 1980.

– Vi får mange positive og hyggelige tilbakemeldinger fra kundene våre. Den beste gaven vi får er jo at de bruker oss igjen og igjen. Det tyder på at vi gjør en god jobb. Men det har vi jo gjort i 40 år, smiler Nilsen. 

Tapet er på mote igjen

I løpet av sine 31 år i bransjen har Nilsen også fulgt med på trendene. Nå er tapet og tepper på vei tilbake.

– Tapet har en syklus på 10-15 år. Men vi ser at flere og flere velger tapet og tepper igjen. Fargene er grått og sort, og da skal det helst være farge i taket, men ikke hvit, sier han.

Tapet gir litt mer liv på veggene og her kan man velge blant et uendelig antall mønstre og farger for å oppnå den ønskede effekten. Nilsen minner om at det er viktig å tenke på at det kan bli litt mye om du velger en tapet med masse farger, sterke mønstre eller artige motiver. En vegg med mønster kan være nok til å skape et blikkfang og gjøre rommet mer innbydende og interessant.

Tapet er kjekt fordi den kan byttes ut når du går lei. Da er det bare å ta turen ned på kontoret til Malermester Kjell Rune Magdahl AS slik at du kan velge et nytt mønster og nye farger. De hjelper deg selvfølgelig med selve tapetseringsjobben også.

Vil du ha litt mer farge i hverdagen, enten det er inne eller ute, trenger ny tapet, nytt gulv eller vil friske opp gamle møbler er det bare å legge veien til Malermester Kjell Rune Magdahl AS. De har bistått lokalbefolkningen i 40 år – og de akter ikke å legge malerpenslene på hylla med det første!  

Malermester Kjell Rune Magdahl AS

• Malermester Kjell Rune Magdahl AS har over 30 års erfaring med utføring av arbeid innen maler- og byggtapetserfaget.

• Vi kan utføre de fleste typer arbeid.

• Våre tjenester består blant annet av: Gulvbelegg, tapetsering, sprøytemaling og legging av gulv.

• I tillegg tilbyr vi rådgivning og kan gi riktig veiledning tilknyttet ditt rom eller bolig.

• Vi er godkjent opplæringsbedrift.

• Vi er medlem av Maler- og byggtapetsermesternes Landsforbund (MLF).

• Vi har gjennomført system for HMS og kvalitetssikringssystem.

• Firmaet har kontor og verksted på Håndverkssenteret på Nøtterøy.

• På kontoret har vi farger og prøvemateriell. På verkstedet har vi lager og utfører en del sprøytemaling av dører, kjøkken og gamle møbler. 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet