Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Blås i huset ditt!

Annonse fra AS Byggisolering

Norge er ikke akkurat kjent for milde vintre. Da er det godt å vite at det er noen som kan bidra til et bedre isolert hus. Det er jo ikke alltid hyggelig å høre at folk blåser i huset. Men når AS Byggisolering gjør det – da er det bare en fordel!

Stein Aafos startet AS Byggisolering i 1974. Da han valgte å gå av med pensjon var det sønnen Fredrik som overtok. Men Stein har ikke helt gikk slipp på bedriften – selv i en alder av 69 år.

– Jeg bidrar fortsatt litt i bedriften. Du vet, jeg har jo erfaring og kan være til hjelp. Så jeg er da også med ut på noen prosjekter og byggeplasser, men det er Fredrik som driver AS Byggisolering, sier Stein.

– Jeg er tilbake i firmaet igjen, nå som daglig leder, etter flere år som golfinstruktør. Denne jobben passer bedre med tanke på regulert arbeidstid, og så er det jo gøy å videreføre arven etter far, smiler Fredrik.

Han er på kontoret og tar seg av de administrative oppgavene samt ute på befaringer. Ute i felten er det to ansatte, Robert Moen og Rune Kompalla. Sistnevnte har for øvrig vært ansatt i 35 år. 

– Rune er nok Norges mest erfarne isolatør, som har vært en trofast ansatt hos oss, sier Stein.

AS Byggisolering påtar seg oppdrag med isolering og etterisolering av nye og gamle hus og offentlige bygninger. Kundebasen består av private, byggmestere og byggentreprenører. Arbeidsområdene er Vestfold, Buskerud og Oslo.

Tidligere i år har de ferdigstilt Sjøparken i Stavern, hvor noen tusen kvadratmeter med skråtak har blitt isolert. På Doktor Holms Hotel i Geilo ble alle vegger og loft isolert i sommer. 

Gutta som blåser i huset ditt! Stein Aafos og Fredrik Aafos (bak fra venstre) og Robert Moen og Rune Kompalla (foran fra venstre) (Foto: Svein Hansen)

Hvorfor etterisolere? 

– Fordelene med etterisolering er mange. Det er bra for miljøet, lommeboken og komforten. Det koster kanskje litt mer der og da, men dette er innspart på 3 til 5 år med tanke på fyringskostnader, sier Stein.

Den drevne isolatøren anbefaler alle som har eldre hus å etterisolere. Ved å etterisolere ytterveggene er det slutt på trekk fra kalde vegger. Isolering av etasjeskille mot loftet reduserer effektivt varmetapet i konstruksjonen. 

– Hus fra 60- og 70-tallet er normalt sett isolert med 10 cm på loftet. Vi legger på 20 cm til, slik at du er sikret en bedre boligkomfort. Dette gir også lavere fyringsutgifter, som jo er bra for miljøet. Miljøet står jo veldig i fokus for tiden, så nå har man sjansen til å bidra, forteller Stein.

AS Byggisolering er autorisert Rockwool blåseentreprenør. Rockwool er en tørr steinull som ikke inneholder giftstoffer som bromerte flammehemmere og borforbindelser. Den kan derfor brukes i Svanemerkede bygg. Den er også ubrennbar og brannhemmende. Steinullen tåler opp til 1000 grader uten å smelte. Skulle det oppstå brann kan den hindre gjennombrenning i opptil to timer.  

Rune Kompalla er i full gang med etterisoleringen (Foto: Svein Hansen)

Dine fordeler ved å etterisolere:

• Du bruker miljøvennlig isolasjon som kan benyttes i svanemerkede bygg.

• Din investering tilbakebetaler seg raskt.

• Du får et markant bedre inneklima.

• Du sparer penger år etter år.

• Arbeidet utføres av en autorisert Rockwool blåseentreprenør. 

Redningsmennene i anmarsj

– En annen fordel med isolering er at det er raskt å utføre jobben. Vi kan gjøre ferdig en enebolig på 1-2 dager, sier Fredrik. Han forteller videre at blåseisolering ikke bare er raskt utført, men den er også bedre utført fordi den omslutter alle konstruksjoner på en tett og fin måte.

– Selv snekkere synes vår metode ofte er den beste, legger Stein til.

Dette fikk de bekreftet da de ankom et stort prosjekt på mange hundre kvadratmeter i Sandefjord. 

– Da vi ankom leilighetsbygget kom snekkerne ut og sa at "nå kommer redningsmennene". I stedet for at de måtte bære opp isolasjonen, legge den på kryss og tvers, skjære til og tilpasse, så lettet vi jobben deres, forteller Fredrik. Han ler og legger til at snekkerne også fortalte at de hadde utført isoleringsjobben om de måtte, men at sjefen hadde fått oppsigelsen deres samtidig! 

Stein Aafos på Tønsbergmessa i 1983

For AS Byggisolering er ingen jobb for liten eller for stor. De påtar seg alle oppdrag når det kommer til isolering og etterisolering av yttervegger, loft og tak og etasjeskillere. Et gammelt lag med leire i bjelkekonstruksjonen er som regel ingen hindring for etterisolering.

Etter 44 år i bransjen har bedriften opparbeidet seg et godt navn og rykte.

– Vi er kjent for å gjøre en god jobb, være presise og fullføre til avtalt tid. I tillegg rydder vi opp etter oss. Det er nok derfor vi får så mange oppdrag. Jungeltelegrafen sier at vi leverer kvalitet, sier Fredrik.

Så hør på ekspertene: Ikke blås i huset ditt! Det er mye bedre å la AS Byggisolering gjøre det! 

Rockwools gode egenskaper

Et bedre inneklima
Med en isolert yttervegg er det slutt på trekk fra kalde vegger. Isolering av etasjeskille mot loftet reduserer effektivt varmetapet gjennom konstruksjonen. Huset blir lunere om vinteren og kjøligere om sommeren.

Lydisolerende
Rockwool er bygget av steinullfibre med luftfylte hulrom som innbyrdes er i forbindelse med hverandre. Det gjør at materialet også har gode lydabsorberende egenskaper.

Rockwool steinull er et naturmateriale
Rockwool steinull er ett av få materialer som kan betegnes som et naturmateriale. Den kjemiske sammensetningen av Rockwool steinull tilsvarer stort sett sammensetningen av jordskorpen. Grunnlaget for produksjon av Rockwool steinull er primært geologiske ressurser, som naturen selv skaper.

Sikkerhet ved brann
Rockwool er ubrennbar og brannhemmende. Steinullen tåler opp til 1000 C uten å smelte, og i tilfelle brann holder isolasjonen i mer enn 2 timer.

Varmeisolerende
Når man etterisolerer oppnås først og fremst en reduksjon i energiforbruket og fyringsutgiftene. Derfor er etterisolering en fornuftig investering, som erfaringsmessig er tjent inn i løpet av noen få år. Deretter fortsetter besparelsen år etter år, uten at verdien forringes som ved alle andre boligforbedringer.

Isolering for miljøets skyld
En gevinst etter kun 3 uker. All bruk av isolasjon er til gagn for miljøet. Jo mer isolasjon jo bedre. På grunn av Rockwool-steinullens unike isoleringsegenskaper utgjør energiforbruket til produksjon av produktene kun en promille av de store energibesparelsene isoleringen gir, når den er installert i bygningene. Med Rockwool oppnår du en positiv CO2-effekt. 

AS Byggisolering

• AS Byggisolering ble grunnlagt i 1974 av Stein Aafos. I dag drives firmaet av sønnen Fredrik Aafos, med Stein som styreleder.

• Vi isolerer og etterisolerer nye og gamle hus og offentlige bygninger.

• Vår kundebase består av private, byggmestere og byggentreprenører.

• Vi er autorisert Rockwool blåseentreprenør.

• Isolering av yttervegger er en enkel, billig og effektiv form for isolering. Isolering av ytterveggene sikrer en bedre boligkomfort uten trekk fra kalde vegger, og gir lavere fyringsutgifter.   

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet