Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En kjøkkenopplevelse utenom det vanlige

Annonse fra Svane Kjøkken

Kjøkkenet anses av mange som hjertet i huset. Kunnskapsrike kjøkkenentusiaster bistår deg under prosessen slik at du får oppfylt drømmen om det perfekte kjøkken.

Adresse
Træleborgodden 10, (ved Biltema), 3112 Tønsberg

Åpningstider
Mandag – onsdag: 09:00 – 17:00
Torsdag: 09:00 - 19:00
Fredag: 09:00 - 17:00
Lørdag: 10:00 – 15:00

Tone Cottingham og Cecilie Holmseth har lang erfaring fra kjøkkenbransjen. De jobbet sammen i mange år i Maxbo før de bestemte seg for å starte for seg selv.

– Vi følte at noe manglet på markedet i Tønsberg. Vi ønsket å tilby kjøkken som hadde større modulutvalg enn standardmålene på 60 og 80 i skuffer, og som skilte seg ut i design. I prosessen fant vi Svane, som vi faktisk ikke hadde hørt om før, og bestemte oss for at dette var rett merke for oss, sier Cottingham.

Da de to kjøkkenentusiastene startet opp i 2012 var det kun to andre forhandlere av Svane Kjøkken i Norge. I dag er det seks forhandlere fra Oslo til Bergen.

Cottingham er utdannet arkitekt og Holmseth interiørdesigner. Alle de ni ansatte i butikken har også utdannelse innen interiør.

– Det er viktig for oss siden faget handler om mer enn bare skuffer og skap. Det handler om å lage en løsning som passer til rommet, huset og kundens livssituasjon. Det er her vi skiller oss ut, forbi vår kompetanse gjør at vi kan foreslå løsninger kunden ikke har sett selv, sier Cottingham.

Svane Kjøkken er en av Vestfolds største kjøkkenbutikker. Her tilbys det et bredt sortiment for enhver smak og lommebok. 

De leverer også komplett inventar til alle rom i huset: Kjøkken, bad, garderobe og oppholdsrom. 

Tone Cottingham ønsker velkommen til Svane Kjøkken (Foto: Svein Hansen)

Det er hyggelig å kjøpe kjøkken

Cottingham forklarer at de bruker 1-1,5 time sammen med kunden for å kartlegge hvilke tanker og ideer kunden har.

– Vi gir deg råd og veiledning gjennom hele prosessen så her er det viktig å fortelle hva du drømmer om og tør å gi ærlige tilbakemeldinger. De beste resultatene skaper vi sammen. Det er utrolig hva vi kan få til så lenge vi vet hva kunden ønsker seg, sier hun.

Etter møtet setter de dyktige medarbeiderne i gang med å tegne kjøkkenet.

- Vi ser på rommet og de muligheter og begrensninger som ligger i det. Ofte er det flere løsninger og muligheter om man er villig til å tenke litt nytt. Hos oss får kunden de løsninger som er tilpasset den situasjonen de er i, forteller Cottingham.

Befaring hjemme skjer først etter at kjøkkenet er tegnet opp. Dette skyldes at det er enklere å se løsninger når man tegner opp rommet. Står man fysisk i rommet kan man lett se begrensninger. 

Cottingham forteller at de tar seg god tid, og at dette er noe kundene setter pris på.

– Vi gir det vi kan av faglig innspill. Selv om kunden tror de har funnet en løsning og vi føler at vi har en bedre så foreslår vi dette. Så er det opp til kunden hva de ønsker å gjøre, fortsetter hun. 

Vi ønsker å begeistre!

Tone Cottingham

De ansatte på Svane holder seg oppdatert på trendene i kjøkkenmarkedet. Trendene går i en fem-års periode skal vi tro eksperten. Nå er det moderne med mørke kjøkken, gjerne med mye tre. Cottingham har sett trendene gå fra moderne til minimalistisk til romantisk og og nå til industrielt.

Hun anbefaler at man tenker langsiktig siden kjøkkenet skal vare i mer enn fem år. Kjøkkenet er sentrum i mange boliger. Her lager vi mat, barna gjør lekser, vi har travle frokoststunder og lange hyggelige kvelder med familie og venner.

– Vi tror det er lurt å velge et kjøkken som kler boligen. Har du et enkelt hus fra 60-tallet er kanskje ikke herregårdskjøkken den beste løsningen. Du skal merke at du er i samme hus når du går fra rom til rom, sier Cottingham. 

Tips fra kjøkkeneksperten

Tipset er å være tro mot deg selv og det du liker og ønsker – ikke bare kopiere fra magasiner. Noen ønsker en strammere stil, andre vil ha det koselig og romantisk. Noen foretrekker farger mens andre ønsker det enkle i fargevalget.

– Kjøkkenet skal være deg og samtidig passe til huset. Så kan man heller legge inn innslag av 2018 i form av farger og dekor som er lett å bytte ut etter hvert, anbefaler Cottingham.

Hos Svane Kjøkken er de også opptatt av at kjøkkenet skal være praksis. De ønsker å unngå "knuffesituasjoner". Et eksempel kan være ikke å plassere avfallet under oppvaskkummen, med ved siden av. Da slipper man å flytte på seg når én tar oppvasken og den andre rydder.

Det er mange ting som spiller inn når du skal ha nytt kjøkken i tillegg til stil, materiale, fargevalg og innredning. Svane Kjøkken har også samarbeid med flere leverandører av hvitevarer slik at du som kunde får en komplett pakke.

Uansett om du vil ha rått og raffinert, nordisk, retro, koselig eller industrielt er Svane Kjøkken løsningen for deg! 

Cecilie Holmstedt, Londina Plakiqi-Mehmetaj og Fredrikke Hartmann (fra venstre) er klare til å oppfylle kjøkkendrømmen din (Foto: Svein Hansen)

Svane Kjøkken

• Velkommen til en av Vestfolds største kjøkkenbutikker.

• Her finner du et bredt sortiment for enhver smak og lommebok.

• Bli inspirert av flotte kjøkken- og baderomsmiljøer i butikken på Stensarmen. 

• Vi leverer komplett inventar til alle rom i huset – kjøkken, bad, garderobe og oppholdsrom.

• Vi gir deg råd og veiledning gjennom hele prosessen - fra din første inspirasjonstur til prosjektet ditt er ferdigstilt. 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet