Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Brødrene bygger for den lokale utviklingen

Annonse fra Heen Bygg & Innredning AS

Alexander Nicolai Heen har alltid likt å jobbe innen tømrerfaget. Han har gått gradene fra lærling til tømrer og nå driver han eget firma med broren Arne.

Adresse
Hemsveien 5, 3157 Barkåker

Åpningstider
Mandag – fredag: 08:00 – 16:00

– Jeg har alltid sett opp til de som driver sitt eget firma, og til slutt bestemte jeg meg for at jeg måtte prøve selv. Broren min Arne er også tømrer så vi startet opp sammen for et par år siden, sier Alexander Nicolai Heen.

Interessen for tømrerfaget ble vekket i ung alder. Da Heen gikk i 9.klasse var det en lærer som anbefalte unggutten å ta lærlingskole. For Heen var dette en utmerket løsning, siden jobb fristet mer enn skolebenken. Det ble lærlingplass i 2007 og svennebrev i 2011. Så avtjente han verneplikten før det ble fast ansettelse som tømrer i mange år.

Reisen innen tømrerfaget ble komplett da Heen Bygg & Innredning AS ble en realitet i oktober 2017.

Heen Bygg & Innredning AS er et relativt ungt firma, men de har allerede etablert en fast kundebase og oppdragene strømmer inn. Så mange at de så seg nødt til å ansette en tømrer til. I tillegg har de ønsket en lærling velkommen inn.

– Lærlinger er viktige av to grunner: Det er ikke mange snekre så markedet er presset og det er mye å gjøre. Også er det vanskelig å få dyktige folk innen faget, for snekre går ikke arbeidsledige. Ved å ta inn lærlinger kan vi bidra til å få folk inn i faget samt vedlikeholde yrket, og det er viktig, sier Heen.

Han er selv blitt byggmester, som blant annet innebærer at bedriften er godkjent lærebedrift. 

Alexander Nicolai Heen er både dreven og leken med hammeren (Foto: Svein Hansen)

Erfaren tømrer søkes

Heen forteller at de er på jakt etter flere tømrere. Bedriften har fått en rekke egne prosjekter som de nå trenger hjelp til. De søker en tømrer med erfaring, men fagbrev er ikke et krav.

– For oss er det viktig at denne personen har en genuin interesse for faget, synes det er gøy med treverk og er effektiv, kan løse problemer og har stå-på-vilje, forklarer Heen.

Brødrene er travelt opptatt med flere prosjekter rundt om i Tønsberg og omegn. De utfører tjenester som nybygg og tilbygg, takomlegging og rehabilitering (utvendig og inne) og mindre oppdrag som terrasser.

– Ja, så jobber vi litt med innredning, og vi lager møbler som skapdører og skuffer. Her har vi hatt stor interesse. Faktisk så mye at vi har måtte leie inn to tømrere for å dekke alle henvendelsene, smiler Heen.

Akkurat nå er det store, lyse rom som er populært for nybygg. Det skal være lyst og luftig, med store vinduer og lyse gulv. 

Nicolai Freitag trives i jobben som tømrer (Foto: Svein Hansen)

Med fokus på det lokale

Per i dag har Heen Bygg & Innredning AS fokuset rettet mot privatmarkedet. De utfører også oppdrag for det private næringsliv.

Bedriften samarbeider også med Myhre & Sønn AS, hvor begge brødrene har jobbet tidligere som tømrer.

Den drevne tømreren er godt fornøyd med å få bidra til den lokale utviklingen og at befolkningen er fornøyd med jobben de utfører.

– Det er veldig mange positive tilbakemeldinger fra kundene. Den beste reklamene er jo jungeltelegrafen og at kundene ønsker å bruke oss flere ganger, sier Heen.

Han forteller at bedriften oppfattes som meget profesjonelle og et trygt firma som leverer kvalitet.

– Vi er ryddige, med oversiktlige tilbud, holder avtaler og leverer kvalitet i arbeidet. Siden vi jobber med treverk så kan det jo hende at det oppstår problemer, men da er vi raskt på plass og ordner opp, understreker Heen.

Byggmesteren legger til at de også har fått tilbakemeldinger fra kunder om at Heen Bygg & Innredning var dyrere i enkelte tilfeller, men at de ble foretrukket fordi tømrerne skapte en trygghetsfølelse etter møter og befaring. Et godt rykte og anbefalinger fra andre kunder kommer også godt med.

Det er ingen tvil om at brødrene Alexander Nicolai og Arne traff spikeren på hodet da de startet Heen Bygg & Innredning AS! 

Rett menn for jobben! Nicolai Freitag, Arne Heen og Alexander Nicolai Heen (fra venstre). (Foto: Svein Hansen)

Heen Bygg & Innredning AS

• Heen Bygg & Innredning AS er et lite selskap som utfører store og små oppdrag innen tømrerfaget, for det meste innenfor det private markedet.

• Vi legger vekt på profesjonelt håndverk og kundenes behov.

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet