Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Thomas Grøndahl og Morten Karlsen leverer ut varebiler som aldri før.

Slik ble de en av de ledende på varebil i Vestfold

Annonse fra Bertel O. Steen Tønsberg

Når bilen passer perfekt og forhandleren står i stil – er det ingen sak. Det er ikke uten grunn at Bertel O. Steen Tønsberg er ledende på varebil i distriktet. Her får varebilkundene alt på ett sted og «nøkkelferdige» biler - klar til bruk med én gang.

Varebilen er visittkortet, arbeidsplassen og lunsjplassen til mange tusen håndverkere. Dette vet Bertel O. Steen Tønsberg, som setter service i høysetet og har solid varebilkunnskap i bunn. De er forhandler av Mercedes-Benz og Peugeot-varebil.

–Totalopplevelsen er veldig viktig for oss. Vi sier at salget av bilen ikke skjer før kunden får bilen. Da skal kunden oppleve at vi har gjort akkurat det vi lover, at bilen er akkurat slik som ønsket, sier Morten Karlsen, ansvarlig for Peugeot-varebiler hos Bertel O. Steen Tønsberg. 

Trenger du firmabil?

Mest lyst på Peugeot? 

Legg igjen kontaktinfo her, 

eller kontakt Morten Karlsen på:

977 00 026

morten.karlsen@bos.no


Blant de ledende 

Målet er å være best på varebil i distriktet, og fokus på kvalitet og god service har ført til at stadig flere firmaer velger å gjøre sin varebilhandel hos dem.

– Vi går alltid det ekstra steget for alle våre kunder slik at de blir fornøyde. Med vår «one stop shopping» bestiller du bil og det utstyret du skal ha, så fikser vi og har alt klart når du henter. En handel hos oss skal være enklest mulig for kunden, sier Karlsen, som understreker at kundefokus og kvalitet har ført til at de i dag er blant de ledende på varebil i Vestfold.

Og konseptet «one stop shopping» er noe av det Eirik Skoglund, eier og daglig leder av Norges Elektro, setter stor pris når han handler bil. Med kontor på Ås Næringspark utenfor Tønsberg er han med sine 25 ansatte avhengig av pålitelige varebiler i hverdagen. Da har han ikke tid til surr og sure etterjusteringer.

Eirik Skoglund i Norges Elektro er superfornøyd med kindereggene han får servert av Bertel O Steen.

– Det er nesten som et kinderegg av en handel hos Bertel O. Steen Tønsberg. Finn bil, bestill det du trenger av løsninger og kjør. Så enkelt er det, humrer Eirik fornøyd.

Med 20.000 kjørte kilometer per år per varebil, er Norges Elektro avhengige av trygge og stabile biler, samt et godt serviceapparat i bunn. Derfor har han holdt seg til de bilkyndige hos Bertel O. Steen Tønsberg , og har i dag totalt 17 varebiler fra Peugeot. 

Nysgjerrig på varebilutvalget? Les mer her. 

Eller har du mest lyst på Mercedes?

Legg igjen kontaktinfo her, 

eller ta selv kontakt med 

Thomas Grøndahl: 

906 99 629

thomas.grondahl@bos.no

Ren kjøreglede med mobilt kontor

For en varebil er mye mer enn en ett kjøretøy som skal ta deg fra A til Å. For mange håndverkere er det et rullende kontor, der store deler av dagen tilbringes. Det setter krav til kjøreglede og komfort, og ikke minst, et trygt kjøretøy som innfrir alle behov.

– Vi vet hva som skiller en rørlegger fra en snekker, en betongarbeider fra en elektriker og de behovene alle disse har til en varebil. Alle har spesifikke ønsker og krav. Vi har kunnskapen om hvordan å tilpasse dette best mulig. På den måten blir kundene fornøyde med varebilene fra oss, og vi har opparbeidet oss en solid skare av lojale varebilkunder, sier Thomas Grøndahl, ansvarlig for Mercedes-Benz varebil. 

Se hvordan one stop shopping fungerer i videoen under:

Tøffere varebiler med tilleggsutstyr

Og ryktene skal ha det til at trender rår blant håndverkere og deres biler, som alle andre steder.

–Vi opplever at håndverkere i større grad er opptatt av å pimpe varebilene sine nå enn før. Bilene skal se tøffere ut, og det fokuseres mer på tilleggsutstyr, lys og røffere takstativ, for eksempel, sier Karlsen.

– Og det er jo ikke så rart, supplerer Grøndahl. Dette er arbeidsplassen til mange håndverkere - og med en barsk varebil, så får man en ekstra god grunn til å være stolt av arbeidsplassen sin. Så blir det en bonus om bilen overgår nabo-håndverkerens, sier han lurt. 

Nå er helt nye Sprinter tilgjengelig, med alle mulige tilvalg.

Dette er «one stop shopping»:

- Levering av «nøkkelferdige» varebiler fra kjøp til kjør.

- Kunden velger bil og proffutstyr - som innredning, deler, dekor etter eget ønske - og får dette ferdig levert.

- Bertel O. Steen står for kontakten av ulike leverandører.

- Kunden forholder seg kun til én selger, som sørger for at bilen er kjøreklar ved levering. 

Redaksjonen i Tønsbergs Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet